Gimp Filtreleri - 7
Bölüm 12: Harita Filtreleri
arita filtreleri bir resmi düzenlemek için harita adı verilen
nesneleri kullanır, böylece resminizi bir nesne olarak haritalandırmış
olursunuz. Bu yöntemle 3B görünümlü kabartmalar (Bump Map); küre,
silindir, kutu şeklinde nesneler (map object) elde edebileceğiniz gibi
web sayfalarınız için çok farklı döşemeler oluşturabilirsiniz
(illusion, make seamless, tile, paper tile,vb). Yazıyı fazla uzatmadan
harita filtrelerini tanımaya başlayalım.
Bump Map
Resimleri kabartarak 3B görünümü verir. Kabartma yüksekliği, benek parlaklığına ve seçtiğiniz ışık doğrultusuna göre değişir.
Displace
Resimdeki uygun beneklerin yerini değiştirmek için bir “yer
değiştirme haritası” kullanır. Kullanılacak X ve Y yer değiştirme
haritaları gri ölçekli ve resimle aynı ebatta olmalıdır. Filtre farklı
bozulma efektlerine izin verir. Örneğin bir bayrak resminden
resimdekine benzer bir harita kullanarak elde edeceğiniz birkaç resmi
.gif uzantısı ile kaydederseniz dalgalanan bir bayrak animasyonu elde
edebilirsiniz.
Fractal Trace
Resmi Mandelbrot yöntemi ile bir fraktala dönüştürür.
Illusion
Bu filtreyle resminiz çiçek dürbünü (kaleydoskop) gibi görünür.
Resmin çok sayıda kopyası oluşturulur ve merkezinde resminiz bulunacak
şekilde bu kopyalar çevresine yerleştirilir.
Make Seamless
Yumuşak geçişlerle resmi bir döşeme olarak düzenler. Filtrenin
seçenekleri olmadığı için elde edilen resim üstünde bazı düzenlemeler
yapmanız gerekebilir.
Map Object
En önemli harita filtrelerinden biridir. Bir resmi küre, kutu ya da
silindir şeklindeki bir nesneye çevirir. Özellik ve seçenekleri çoktur.
Paper Tile
Resmi dörtgen şeklinde pek çok parçaya böler ve bu kesilmiş
parçaları resmin üstüne yerleştirir. Bazen bu parçalar resmin
kenarlarından dışarı taşabilir.
Movement
Small Tiles
Resmi ufaltarak pek çok kopya şeklinde temel resmin içine döşer.
Tile
Temel resmi çok sayıda kopyalayarak daha büyük bir resim içinde bunları birleştirir.
Wrap
Yer değiştirme haritasının grilik derecesine ve renk geçiş miktarına
göre beneklerin yerini değiştirir. Harita üstünde renk geçiş miktarının
fazla olduğu bölgelerdeki yer değiştirme miktarı fazla olurken, renk
geçişinin olmadığı tek renkli bölgelerde bir değişiklik olmaz.
Değişiklik olmasını istemediğiniz yerler için haritada o bölgeye denk
gelen kısmı tek renk yapmanız yeterlidir.
Basic Options
Advanced Options
More Advanced Options
Alıntıdır...
Bölüm 12: Harita Filtreleri
arita filtreleri bir resmi düzenlemek için harita adı verilen
nesneleri kullanır, böylece resminizi bir nesne olarak haritalandırmış
olursunuz. Bu yöntemle 3B görünümlü kabartmalar (Bump Map); küre,
silindir, kutu şeklinde nesneler (map object) elde edebileceğiniz gibi
web sayfalarınız için çok farklı döşemeler oluşturabilirsiniz
(illusion, make seamless, tile, paper tile,vb). Yazıyı fazla uzatmadan
harita filtrelerini tanımaya başlayalım.
Bump Map
Resimleri kabartarak 3B görünümü verir. Kabartma yüksekliği, benek parlaklığına ve seçtiğiniz ışık doğrultusuna göre değişir.
- Önizleme: Seçeneklerde yapılan değişiklikleri eşzamanlı gösterir.
- Bump Map: Bu açılır liste, filtrenin uygulanması
için kullanılacak harita resmini seçmenize izin verir. Listede çalışma
penceresinde yer alan resimler görülür. Filtre penceresini açtıktan
sonra ekleyeceğiniz resimler bu listede yer almaz. - Map Type: Bu seçenek harita resmini oluşturmak
için kullanılacak yöntemi tanımlamamıza izin verir. Doğrusal, sinüssel
ve küresel olmak üzere üç yöntem vardır. - Compensate for darkening: Filtre uygulandığında resmi biraz koyulaştırır. Bu özelliği seçerek dengeli bir koyuluk elde edebilirsiniz.
- Invert bump-map: Kabartma işleminde öntanımlı
olarak parlak benekler tümsekleştirilirken, koyu benekler
çukurlaştırılır. Özelliği seçili hale getirerek bu durumu tersine
çevirebilirsiniz. - Tile bump-map: Bu özellik seçili ise resimde
kabartma yapılmaz. Resminizi bir web sayfasının deseni olarak
kullanıyorsanız, birleşim yerleri belli olmayacak şekilde desenler
sayfaya yerleştirilir. - Azimut: Sınır noktasına göre yapılan ışıklandırma ile ilgilidir (0 - 360). Artan değerler saat yönündedir.
- Elevation: Ufuktan
(0.50°) zirveye (90°) olan yükseklik. Azimut ve Elevation açılarının
daha rahat anlaşılması için görseli inceleyebilirsiniz. - Derinlik: Bu ayarla tümseklerin yüksekliğini ve çukurların derinliğini düzenleyebilirsiniz.
- X/Y offset: Resme göre harita resminin konumunu yatay (X) ve/veya düşey (Y) olarak ayarlayabilirsiniz.
- Water Level: Eğer resminizde saydam bölgeler varsa
bunlar koyu bölgeler gibi işlem görecek ve filtre uygulandıktan sonra
çukur olarak görüleceklerdir. Yapacağınız ayarlamayla çukurları
azaltabilirsiniz. Sea level değeri 255’e ulaştığında çukurlar kaybolur.
Eğer “Invert bump-map” ifadesi seçiliyse, saydam bölgeler varsa bunlar
parlak bölgeler gibi işlem görecek ve Sea Level ayarı tümsekleri
azaltacaktır. - Ambient: Resmi çevreleyen ışığın yoğunluğunu kontrol eder. Büyük değerlerde gölgeler zayıflar ve kabartma azalır.
Displace
Resimdeki uygun beneklerin yerini değiştirmek için bir “yer
değiştirme haritası” kullanır. Kullanılacak X ve Y yer değiştirme
haritaları gri ölçekli ve resimle aynı ebatta olmalıdır. Filtre farklı
bozulma efektlerine izin verir. Örneğin bir bayrak resminden
resimdekine benzer bir harita kullanarak elde edeceğiniz birkaç resmi
.gif uzantısı ile kaydederseniz dalgalanan bir bayrak animasyonu elde
edebilirsiniz.
- Önizleme: Seçeneklerde yapılan değişikliklerin eşzamanlı izlendiği penceredir.
- Displacement Mode: Çalışmanızda yer değiştirmenin
X ya da Y doğrultusunda yapıldığı kartezyen koordinatlarını
kullanabilir ya da yer değiştirmenin yarıçap doğrultusunda uygulandığı
resmin eğilip büküldüğü polar koordinatları tercih edebilirsiniz. Her
iki kipte de yer değiştirme doğrultusu ve miktarı yer değiştirme
haritasındaki uygun beneklerin yoğunluğuna bağlıdır. - X/Y Displacement: Kip olarak kartezyen
koordinatları seçildiğinde aktif olurlar. Filtre girdiğiniz X, Y
değerlerine göre benekler için sonucun 0-255 aralığında olduğu bir
hesaplama yapar. 0-127 değer aralığındaki benekler X değerleri için
sağa ve Y değerleri için aşağıya doğru yer değiştirilir. 128-255
aralığındaki benekler, X için sola ve Y için yukarı doğru yer
değiştirilir. - Pinch / Whirl: Kip olarak polar koordinatlar
seçildiğinde aktif olurlar. Pinch için 0-127 değer aralığına sahip
beneklere resmin merkezine doğru yer değiştirme yaptırırken 128-255
değer aralığına sahip beneklere merkezden dışarı doğru bir yer
değiştirme yaptırır. Whirl değeri beneklerin açısal koordinatlara göre
döndürülmesini sağlar. 0-127 aralığındaki benekler saatin tersi
yönünde, 128- 255 aralığındaki uygun benekler de saat yönünde yer
değiştirilir. - Edge behavior: Bu bölüm sınırlarda uygulanacak yer
değiştirme yöntemini ayarlamamızı sağlar. Wrap, bir kenarda kaybolan
kısımın karşı kenarda görünmesini sağlar. Smear, yer değiştirme
nedeniyle boşalan benekler resimdeki komşu benekler tarafından
doldurulur. Black, yer değiştirme nedeniyle boşalan benekler siyah
renkle doldurulur.
Fractal Trace
Resmi Mandelbrot yöntemi ile bir fraktala dönüştürür.
- X1, X2, Y1, Y2, Depth: En büyük ve en küçük
X,Ydeğerlerini temsil ederler. Fraktalın resim üstünde yayılması ve
derinliği gibi özellikler buradan belirlenir. - Outside type: Resmi fraktal olarak haritalarken
bazı boşluklar ortaya çıkabilir. Bu boşlukları Siyah, White, Şeffaf ile
doldurabilir ya da Wrap seçeneği ile karşı tarafla aynı görünüme
getirebilirsiniz.
Illusion
Bu filtreyle resminiz çiçek dürbünü (kaleydoskop) gibi görünür.
Resmin çok sayıda kopyası oluşturulur ve merkezinde resminiz bulunacak
şekilde bu kopyalar çevresine yerleştirilir.
- Divisions: Filtre uygulaması için resmin kaç kere
çoğaltılacağını belirler. -32 ile 64 değer aralığındadır. Eksi değerler
çiçek dürbününün dönme yönünü tersine çevirir. - Modes: Resmin çoğaltılmasında kullanılacak iki yerleştirme kipi vardır.
Make Seamless
Yumuşak geçişlerle resmi bir döşeme olarak düzenler. Filtrenin
seçenekleri olmadığı için elde edilen resim üstünde bazı düzenlemeler
yapmanız gerekebilir.
Map Object
En önemli harita filtrelerinden biridir. Bir resmi küre, kutu ya da
silindir şeklindeki bir nesneye çevirir. Özellik ve seçenekleri çoktur.
- Önizleme: Farklı seçeneklere sahiptir. Yapılan
değişiklikleri görmek için ön izle düğmesine basarak pencere
güncellenir. Işık sekmesi seçiliyken fare ile ışık kaynaklarını
önizleme penceresinin üstüne sürükleyerek yerleştirebilirsiniz. Zoom
düğmeleri ile resmin üstünde istediğiniz bölgeyi yaklaştırıp
uzaklaştırabilirsiniz. “Show Preview Wireframe” ifadesini seçerek
önizlemeye ızgara ekleyerek yerleştirme ve döndürmelerde işinizi
kolaylaştırabilirsiniz. - Map to: Açılır pencereden, düz, küre, kutu ya da silindir haritalama yöntemlerinden biri seçilir.
- Transparent background: Bu seçenek oluşacak nesnenin çevresini saydamlaştırır. Aksi halde arkaplan öntanımlı renkle doldurulur.
- Tile source image: Düzlemsel nesne konum sekmesi
seçenekleri hareket ettirilip yer değiştirme yapıldığında resmin bazı
bölümleri boş kalabilir. Bu ifadeyi seçili hale getirerek boş kalan
kısımları resmin kopyalarıyla doldurabilirsiniz. Bu seçenek düzlemsel
haricindeki harita yöntemlerinde kullanılmaz. - Create new image: Bu ifade seçildiğinde yeni bir resim oluşturulur ve filtre bu yeni resim üstüne uygulanır.
- Enable antialiasing: Renklerin kenarlarında oluşan
istenmeyen kırıkları düzeltmek için seçilir. Depth, antialiasing
kalitesini; Threshold, antialiasing miktarını belirler. Belirtilen
değerin altındaki beneklerde antialiasing işlemi durur. - Işık: Lightsource type (ışık kaynağı tipi), açılan
pencereden noktasal (point), yönlü (directional), ışık yok (no light)
seçeneklerinden birini seçebilirsiniz. Lightsource color, açılan renk
seçim penceresinden ışık rengini belirleyebilirsiniz. - Madde: Yoğunluk seviyeleri, ışığın doğrudan
düşmediği yerlerdeki renk miktarı için ambient değerini; ışıkla
aydınlatılan bölgelerdeki rengin yoğunluk miktarı için de diffuse
değerini ayarlıyoruz. Yansıma, Diffusion büyük değerler resmi daha
parlak yapar. Specular, aydınlatmanın yoğunluğunu ayarlar. Highlight,
büyük değerler aydınlık bölgelere odaklama yapar. - Konum: x, y, z koordinatlarına göre nesneyi resim
üstünde yerleştirir. Rotation, nesneyi girilen değerlere göre x y, z
eksenleri doğrultusunda döndürür. Seçilen harita yöntemlerine göre
filtre penceresi üstünde yeni bir sekme daha oluşur. - Kutu: Harita
olarak kutu nesnesini seçtiğinizde bu sekme belirir. Match Images to
Box Faces, oluşacak kutunun her bir yüzü için bir resim seçebilirsiniz.
Tabi bu resimler filtreler çalıştırılmadan önce pencerede açılmış
olmalıdır. Scale, kutunun x, y, z yönlerindeki büyüklüğünü ayarlamak
için kullanılır. - Silindir: Harita olarak silindir nesnesini
seçtiğinizde bu sekme belirir. Images for the Cap Faces, silindir
yüzeyinde görünmesini istediğimiz resimleri belirliyoruz. Silindirin
yarıçapını belirlemek için radius değerini, boyunu belirlemek için de
uzunluk değerini kullanıyoruz.
Paper Tile
Resmi dörtgen şeklinde pek çok parçaya böler ve bu kesilmiş
parçaları resmin üstüne yerleştirir. Bazen bu parçalar resmin
kenarlarından dışarı taşabilir.
- Division: X, Y ve ebat değişkenleri başta ayarlanmalıdır ki parçaların boyutu ve sayısı yatay ve düşey doğrultularda resme uygun olsun.
Movement
- Max (%): Dörtgenlerin kenar ebatlarına göre en fazla kaydırma miktarının yüzdesi.
- Wrap around: Döşemeler taşınırken bazıları resim
kenarından taşabilir. Bu seçenek seçildiğinde bir kenardan taşan bölüm
karşı kenardan içeri girer. - Fractional Pixels: Resmi kesme işlemi esnasında bazı ana benekler kalabilir. Bu durumu düzeltmek için üç yöntem vardır:
- Background: Kalan benekler bir sonraki bölümde tanımlanacak olan arka plan çeşidi ile yer değiştirilir.
- Ignore: Arka plan çeşidi seçeneği hesaba katılmaz ve kalan benekler aynen korunur.
- Force: Kalan benekler de kesilir.
- Background Type: Eğer seçiliyse, altı seçenek arasından kullanılacak arka plan çeşidini belirleyebilirsiniz :
- Transparent: Arka plan saydam olarak belirlenir.
- Inverted image: Arka plan renkleri tersine çevrilir.
- Image: Arka plan renkleri değişmez. Temel resim arka plan olur.
- Foreground Color: Kalan benekler araç kutusundaki ön plan rengi ile yer değiştirilir.
- Background Color: Kalan benekler araç kutusundaki arka plan rengi ile yer değiştirilir.
- Select here: Bu düğme seçildiğinde renk paletine tıklandığında açılan renk seçici ile belirlediğiniz renk arka plan olarak kullanılır.
- Centering: Eğer seçiliyse döşemeler resmin merkezinde toplanır.
Small Tiles
Resmi ufaltarak pek çok kopya şeklinde temel resmin içine döşer.
- Number of Segments: Seçtiğimiz sayının karesi (n²) kadar sayıda döşeme kullanılır. Örneğin üç seçilirse resimde dokuz adet döşeme kullanılır.
- Opacity: Bu seçenek sadece resminiz alfa kanalına sahipse kullanılır. Elde edilecek resmin saydamsızlığını ayarlar.
- Flip: Döşemeleri yatay ya da düşey doğrultuda
döndürebilirsiniz. Ayrıca isterseniz hangi döşemelerin döndürüleceğine
de karar verebilirsiniz: - All tiles: Hepsi.
- Alternate tiles: Sadece sıralamada tek sayıya denk gelen döşemeler döndürülür.
- Explicit tile: Satır ve sütun numarasını kutulara
girerek belli bir döşemenin dönmesini de sağlayabilirsiniz. Seçtiğiniz
döşeme önizlemede işaretlenecektir.
Tile
Temel resmi çok sayıda kopyalayarak daha büyük bir resim içinde bunları birleştirir.
- Width/Height: Elde edilecek yeni resmin genişlik
ve yükseklik değerleridir.Bu değerler temel resme göre daha büyük
olmalıdır aksi halde tek resimlik bir görünüm elde etmiş olursunuz.
Değerlerin yanında yer alan zincir bağlı şekildeyse girilen genişliğe
göre yükseklik değeri de otomatik olarak atanır. Dilerseniz zinciri
çözerek iki değeri de elle girebilirsiniz. Ayrıca sağı solu kesilmiş
bir görünüm elde etmek istemiyorsanız gireceğiniz değerler temel resmin
ebatlarının katları şeklinde olmalıdır. - Create New image: Seçildiğinde filtre uygulaması yeni bir resim penceresinde yapılır.
Wrap
Yer değiştirme haritasının grilik derecesine ve renk geçiş miktarına
göre beneklerin yerini değiştirir. Harita üstünde renk geçiş miktarının
fazla olduğu bölgelerdeki yer değiştirme miktarı fazla olurken, renk
geçişinin olmadığı tek renkli bölgelerde bir değişiklik olmaz.
Değişiklik olmasını istemediğiniz yerler için haritada o bölgeye denk
gelen kısmı tek renk yapmanız yeterlidir.
Basic Options
- Step Size: Filtrenin uygulayacağı yer değiştirme
miktarıdır. Bir beneklik ye değiştirme için gerekli olan değer 10’dur.
Eksi değerler zıt yönde yer değişt yaptırır. - Iterations: Filtrenin kaç kez uygulanacağını belirler.
- On Edges: Yer değiştirme işleminden dolayı
kenarlarda boşluklar oluşabili Bu durumu düzeltmek için dört seçenekten
birini tercih edebilirsiniz. Wrap, bir kenarda kaybolan benekler karşı
kenara eklenir. Smear, boş yerler komş bölgelerdeki benekler ile
doldurulur. Black, boş kalan bölgeler siyah renk ile doldurulur. FG
Color, boş kalan yerler araç kutusunda seçili bulunan ön pla rengi ile
doldurulur. - Displacement Map: Açılır menüden seçilecek gri
ölçekli resimlerden birini harita olarak kullanabilirsiniz. Filter
uygulaması başlatılmadan önce temel resminizle aynı ebatta olan harita
resmi eklenmiş olmalıdır.
Advanced Options
- Dither Size: Tek seferde bütün beneklerin yerini rasgele değiştirir.
- Rotation Angle: Kullanılan haritadaki renk geçişinin doğrultusuna göre yer değiştirme açısını ayarlar.
- Magnitude map: Yer değiştirme haritasına ek olarak
genlik haritası da kullanabilirsiniz. Kullanım için “Use magnitude map”
ifadesi seçmeniz gerekmektedir. Bu harita gri ölçekli ve temel resimle
aynı boyutlarda olmalıdır. Genlik haritasının grilik derecesine bağlı
olarak filtre uygulamasının resim üstünde bazı bölgelerde daha kuvvetli
olması sağlanabilir. Genlik haritasının beyaz kısmına denk gelen
resimdeki bölgeler filtreden etkilenirken, siyah kısmına denk gelen
bölgeler filtreden etkilenmez.
More Advanced Options
- The Gradient Map: Gri ölçekli bir
haritadır.Beneklerin yer değiştirmesi gri ölçek geçiş doğrultusuna
bağlıdır. Gradient scale seçeneği ne kadarlık bir değişimin yer
değiştirme miktarını etkileyeceğini belirler. Filtre bütün resmi
etkileyecek şekilde uygulanır. - The Vector Map: Bu harita ile yer değiştirme, açı
kutusuna girilen değere bağlı olur. 0° yukarı yöndür. Açılar saatin
tersi yönünde gider. Vector Magnitude değeri her bir tekrarda resmin
kaç benek öteleneceğini belirler.
Alıntıdır...