Gimp Filtreleri - 1
Gimp ile bir şeyler tasarlamak istiyorsanız filtreleri yakından
tanımanız gerekir. Filtreler, üzerinde çalıştığımız resmin tamamına ya
da sadece bir bölümüne çeşitli efektleri başarıyla uygulamamızı
sağlayan araçlardır. Çoğu filtre uygulamalarımızı gerçek zamanlı
gösteren önizleme özelliğine sahiptir. Bu, filtreyi çalışmamıza
uygulamadan önce görünümü hakkında fikir sahibi olmamıza imkan verir.
Gimp’i açtığımızda filtreler sekmesi altında, çeşitli ana başlıklarda
toplanan çok sayıda filtre bulunmaktadır.
Bu yazı iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde “Bulanıklaştır” ana
başlığı altındaki filtreleri ele alacağız. Bu sekmede Blur, Gaussian
Blur, Motion Blur, Pixelize, Selective Gaussian Blur ve Tileable Blur
olmak üzere altı adet filtre bulunmaktadır. İkinci bölümde de “Gürültü”
başlığı altındaki, HSV Noise, Hurl, Pick, RGB Noise, Slur ve Spread
filtrelerini inceleyeceğiz.
Bölüm 1: Bulanıklaştırma Filtreleri
1. Blur: Resminizi kendi öntanımlı değerleriyle bulanıklaştırır.
2. Gaussian Blur: Üzerinde çalışma yaptığınız resmi
istediğiniz oranda bulanıklaştırmanıza imkân verir. Bu filtreyi
seçtiğinizde aşağıda gördüğünüz pencere açılır.
Bu
pencerede yatay (horizontal) ve düşey (vertical) bulanıklık değerlerini
girerek istediğiniz bulanık görüntüyü elde edebilirsiniz. Önizleme
seçili halde ise yaptığınız her değişikliğin sonucunu görebilirsiniz.
Yandaki resimde de görüldüğü gibi bulanıklık çapı için horizontal ve
vertical (yatay ve düşey) sayı değerlerinin yanında bir zincir resmi
vardır. Eğer zincir birleşik şekilde ise yatay için girdiğiniz değer
düşey içinde aynen kabul edilecektir. İsterseniz fareyle üstüne
tıklayarak zinciri ayırabilir ve yatay/düşey değerlerini ayrı ayrı
girebilirsiniz. Ayrıca bu filtrenin uygulanmasında IIR ve RLE şeklinde
iki yöntem vardır. IIR, çok büyük çap değerlerinde olan çalışmalarda ya
da fotoğraf makinesi ile çektiğimiz resimlerde kullanılır. RLE, kendi
tasarladığımız çalışmalarda kullanılır.
3. Motion Blur:
Bizlere hareket hissi verecek şekilde resimdeki her noktayı sanki bir
tarafa hareket ediyormuş gibi doğrusal, dairesel ya da zoom yapmış
şekilde bulanıklaştırır.
Her bir hareketin uzunluk ve açı
değerini ayarlayabilirsiniz. Yaptığınız değişikleri önizleme ile
görebilirsiniz. Bulanıklaştırma çeşitlerini inceleyelim :
4. Pixelize: Resmi büyük renk piksellerine dönüştürür.
Renk piksellerinin genişlik (width) ve yüksekliğini (height)
istediğiniz değerleri girerek ayarlayabilirsiniz. Zincir bağlı iken
genişlik için girdiğiniz değer yükseklik içinde aynı kabul edilecektir.
İsterseniz zincir resmine tıklayarak zinciri ayırabilir ve böylece
genişlik ve yükseklik için farklı değerler kullanabilirsiniz.
5. Selective Gaussian Blur:
Gaussian blur filtresinden farkı bulanıklaştırma işlemini sadece
belirtilen delta değerinden daha düşük olan piksellere uygulamasıdır.
Genelde resimlerin arka planına uygulanır, böylece ön planda bulunan
nesne daha belirgin hale getirilir ve resme bir derinlik katılmış olur.
Blur radius (bulanıklaştırma çap) değeri piksellerdeki bulanıklık
yoğunluğunu ayarlamamıza yardımcı olur. Delta değeri 0-255
aralığındadır. Piksel değeri ile çevredeki piksel değerleri arasındaki
en büyük farkın alabileceği değeri belirtir. Bu değerin üstünde fark
bulunan piksellere filtre uygulanmaz.
6. Tileable Blur: Arkaplanında döşeme kullanılmış resimlere uygulanır. Bulanıklaştırma uygulaması döşemenin görünümüne zarar vermez.
Bölüm 2: Gürültü Filtreleri
Resimlerdeki küçük kusurları gidermek için bir bölgeye ya da
katmanın tamamına uygulanabilecek filtreler Gürültü ana başlığı altında
yeralmaktadır. Bunlar HSV Noise, Hurl, Pick, RGB Noise, Slur ve Spread
filtreleridir.
1. HSV Noise: Katmanın tamamına
ya da seçili bir bölgesine renk tonu, doygunluk ve parlaklık
değerlerini kullanarak gürültü ekler. Filtreyi seçtiğimizde açılan
pencerede resimde görüldüğü gibi dört farklı ayar vardır. Bunları kısa
inceleyecek olursak;
2. Hurl:
Resimdeki her bir pikseli rasgele bir renge dönüştürür, böylece alfa
kanalı içerenler dahil bütün renk kanalları gelişigüzel olacak şekilde
farklı renklere değiştirilmiş olur. Olası bütün değerler aynı
olasılıkta atanır ve bu işlem esnasında gerçek değerler hesaba
katılmaz. Hurl filtresindeki ayarları kısaca inceleyecek olursak;
3. Pick: Uygulandığı her bir pikseli,
merkezinde kendisin bulunduğu bir piksel ve çevresindeki sekiz komşu
pikselden seçilen gelişigüzel bir pikselle yer değiştirir. Piksellerin
tamamına ya da bir kısmına etki edebilir. Filtreden etkilenecek
piksellerin yüzdesini, rastgelelik yüzdesi (Randomization) seçeneği ile
belirleyebiliriz. Hurl filtresinde olduğu gibi tekrarlama değeri
filtrenin kaç kere uygulanacağını belirlememizi sağlar. Random seed ise
gürültünün rastgeleliğini ayarlar. Bu değeri biz belirleyebileceğimiz
gibi randomize seçeneğini işaretli tutarak bu işi programa da
bırakabiliriz.
4. RGB Noise: Filtre, katmana
ya da seçili bölgeye yayılmış gürültü uygular. RGB renk modelini
kullanarak kırmızı, mavi ve yeşil değerindeki her bir piksel için
gürültü oluşturur. Filtre indisli resimlerde etki göstermez.
Resimde de görüldüğü gibi önizleme ile yaptığınız değişikleri
eşzamanlı olarak görebilirsiniz. Correlated noise seçeneği
seçildiğinde bütün kanal değerleri normal yayma değerleri ile
çoğaltılır. Böylece uygulayacağımız gürültü kanal değerlerine bağlı
hale gelir. Yani küçük değerler koyu renkleri değiştirmezken büyük
kanal değerleri resimdeki gürültüyü artırır. Kırmızı, mavi ve yeşil
renk değerlerini değiştirebilmek için Independent RGB seçeneği
işaretlenmiş olmalıdır. RGB harfleri üç ana rengin İngilizce baş
harflerinden oluşmaktadır (Kırmızı: Red, Yeşil: Green, Mavi: Blue). RGB
seçeneği işaretli değilse bütün piksellere aynı gürültü uygulanır
böylece piksellerin renk tonlarını çok fazla değişmemiş olur. Bu arada
şunu da belirtelim, alfa seçeneği sadece resminize alfa kanalı ekli ise
çalışır.
5. Slur: Bu filtre resme aşağıya doğru
eriyormuş görünümü verir. Filtre uygulandığında bir piksel genelde
altındaki bazen de yanındaki pikselle yer değiştirir.
Filtreyi
uygulayacağımız katman ya da seçili bölgedeki pikseller belirlediğimiz
rastgelelik yüzdesi (Randomization) oranınca etkilenirler. Random seed
ise gürültünün rastgeleliğini ayarlar. Bu değeri biz
belirleyebileceğimiz gibi randomize seçeneğini işaretli tutarak bu işi
programa da bırakabiliriz. Tekrarlama ise filtrenin katmana kaç kere
uygulanacağını belirlememizi sağlar. Büyük değerler piksellerin yer
değiştirme mesafesini artırarak daha fazla aşağı doğru erime hissi
verir.
6. Spread: Katman ya da seçili
bölgedeki her bir pikseli, bizim rastgele seçerek özelleştirdiğimiz
pikselle değiş-tokuş yapar. Sadece renk geçişlerinde işe yarar. Düz
renkli bölgelerde uygulanmaz. Yeni bir renk oluşmaz. Filtreyi
seçtiğinizde açılan pencerede yatay (horizontal) ve düşey (vertical)
gürültü değerlerini girerek piksellerin gideceği uzaklığı
belirleyebilirsiniz. Önizleme seçili haldeyse yaptığınız her
değişikliğin sonucunu eş zamanlı olarak görebilirsiniz. Sayı
değerlerinin yanında bir zincir resmi vardır. Eğer zincir birleşik
şekilde ise yatay için girdiğiniz değer düşey içinde aynen kabul
edilecektir. İsterseniz fareyle üstüne tıklayarak zinciri ayırabilir ve
yatay/düşey değerlerini ayrı ayrı girebilirsiniz.
Alıntıdır...
Gimp ile bir şeyler tasarlamak istiyorsanız filtreleri yakından
tanımanız gerekir. Filtreler, üzerinde çalıştığımız resmin tamamına ya
da sadece bir bölümüne çeşitli efektleri başarıyla uygulamamızı
sağlayan araçlardır. Çoğu filtre uygulamalarımızı gerçek zamanlı
gösteren önizleme özelliğine sahiptir. Bu, filtreyi çalışmamıza
uygulamadan önce görünümü hakkında fikir sahibi olmamıza imkan verir.
Gimp’i açtığımızda filtreler sekmesi altında, çeşitli ana başlıklarda
toplanan çok sayıda filtre bulunmaktadır.
Bu yazı iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde “Bulanıklaştır” ana
başlığı altındaki filtreleri ele alacağız. Bu sekmede Blur, Gaussian
Blur, Motion Blur, Pixelize, Selective Gaussian Blur ve Tileable Blur
olmak üzere altı adet filtre bulunmaktadır. İkinci bölümde de “Gürültü”
başlığı altındaki, HSV Noise, Hurl, Pick, RGB Noise, Slur ve Spread
filtrelerini inceleyeceğiz.
Bölüm 1: Bulanıklaştırma Filtreleri
1. Blur: Resminizi kendi öntanımlı değerleriyle bulanıklaştırır.
2. Gaussian Blur: Üzerinde çalışma yaptığınız resmi
istediğiniz oranda bulanıklaştırmanıza imkân verir. Bu filtreyi
seçtiğinizde aşağıda gördüğünüz pencere açılır.
Bu
pencerede yatay (horizontal) ve düşey (vertical) bulanıklık değerlerini
girerek istediğiniz bulanık görüntüyü elde edebilirsiniz. Önizleme
seçili halde ise yaptığınız her değişikliğin sonucunu görebilirsiniz.
Yandaki resimde de görüldüğü gibi bulanıklık çapı için horizontal ve
vertical (yatay ve düşey) sayı değerlerinin yanında bir zincir resmi
vardır. Eğer zincir birleşik şekilde ise yatay için girdiğiniz değer
düşey içinde aynen kabul edilecektir. İsterseniz fareyle üstüne
tıklayarak zinciri ayırabilir ve yatay/düşey değerlerini ayrı ayrı
girebilirsiniz. Ayrıca bu filtrenin uygulanmasında IIR ve RLE şeklinde
iki yöntem vardır. IIR, çok büyük çap değerlerinde olan çalışmalarda ya
da fotoğraf makinesi ile çektiğimiz resimlerde kullanılır. RLE, kendi
tasarladığımız çalışmalarda kullanılır.
3. Motion Blur:
Bizlere hareket hissi verecek şekilde resimdeki her noktayı sanki bir
tarafa hareket ediyormuş gibi doğrusal, dairesel ya da zoom yapmış
şekilde bulanıklaştırır.
Her bir hareketin uzunluk ve açı
değerini ayarlayabilirsiniz. Yaptığınız değişikleri önizleme ile
görebilirsiniz. Bulanıklaştırma çeşitlerini inceleyelim :
- Linear (doğrusal) : Tek doğrultuda (örneğin yatay) hareket bulanıklığı verir.
- Radial (dairesel ) : Dairesel bir bulanıklık oluşturur. Burada
uzunluk önemli değildir. Açı değerinin büyütülmesi dairesel
doğrultudaki bulanıklığın artmasını sağlar. - Zoom: Resmin merkezinden dışarı doğru bulanıklaşan bir görüntü
oluşturur. Böylece resmin merkezine doğru bir hareket algılanmasını
sağlar. Uzunluk ana değişkendir. Uzunluğun artması daha hızlı bir
hareket yapıyormuş görüntüsü verir. Bu filtrelerde uzunluk 0-256 ve açı
da 0-360 değer aralığındadır.
4. Pixelize: Resmi büyük renk piksellerine dönüştürür.
Renk piksellerinin genişlik (width) ve yüksekliğini (height)
istediğiniz değerleri girerek ayarlayabilirsiniz. Zincir bağlı iken
genişlik için girdiğiniz değer yükseklik içinde aynı kabul edilecektir.
İsterseniz zincir resmine tıklayarak zinciri ayırabilir ve böylece
genişlik ve yükseklik için farklı değerler kullanabilirsiniz.
5. Selective Gaussian Blur:
Gaussian blur filtresinden farkı bulanıklaştırma işlemini sadece
belirtilen delta değerinden daha düşük olan piksellere uygulamasıdır.
Genelde resimlerin arka planına uygulanır, böylece ön planda bulunan
nesne daha belirgin hale getirilir ve resme bir derinlik katılmış olur.
Blur radius (bulanıklaştırma çap) değeri piksellerdeki bulanıklık
yoğunluğunu ayarlamamıza yardımcı olur. Delta değeri 0-255
aralığındadır. Piksel değeri ile çevredeki piksel değerleri arasındaki
en büyük farkın alabileceği değeri belirtir. Bu değerin üstünde fark
bulunan piksellere filtre uygulanmaz.
6. Tileable Blur: Arkaplanında döşeme kullanılmış resimlere uygulanır. Bulanıklaştırma uygulaması döşemenin görünümüne zarar vermez.
Bölüm 2: Gürültü Filtreleri
Resimlerdeki küçük kusurları gidermek için bir bölgeye ya da
katmanın tamamına uygulanabilecek filtreler Gürültü ana başlığı altında
yeralmaktadır. Bunlar HSV Noise, Hurl, Pick, RGB Noise, Slur ve Spread
filtreleridir.
1. HSV Noise: Katmanın tamamına
ya da seçili bir bölgesine renk tonu, doygunluk ve parlaklık
değerlerini kullanarak gürültü ekler. Filtreyi seçtiğimizde açılan
pencerede resimde görüldüğü gibi dört farklı ayar vardır. Bunları kısa
inceleyecek olursak;
- Holdness: Ne kadar yeni piksel renginin mevcut renge uygulanacağını
ayarlamamızı sağlar. 1-8 aralığında değer alır. Düşük değerler daha çok
renk tonu değişkeni sağlarken büyük değerler de renk tonu değişkenini
azalmasına neden olur. - Hue: Renk tonu ayarıdır. 0 – 180 değer aralığındadır.
- Saturation: Resimdeki dağınık piksellerin doygunluk değerini artırır.
- Value: Piksellerin parlaklık değerini artırır. Önizleme seçeneğini
kullanarak yaptığımız değişikleri eşzamanlı olarak resim üstünde
görebiliriz.
2. Hurl:
Resimdeki her bir pikseli rasgele bir renge dönüştürür, böylece alfa
kanalı içerenler dahil bütün renk kanalları gelişigüzel olacak şekilde
farklı renklere değiştirilmiş olur. Olası bütün değerler aynı
olasılıkta atanır ve bu işlem esnasında gerçek değerler hesaba
katılmaz. Hurl filtresindeki ayarları kısaca inceleyecek olursak;
- Random seed : Gürültünün rasgelelliğini ayarlar. Bu değeri biz
belirleyebileceğimiz gibi randomize seçeneğini işaretli tutarak bu işi
programa da bırakabiliriz. - Randomization (%): Filtreyi uygulayacağımız katman ya da seçili
bölgedeki pikseller belirlediğimiz rastgelelik yüzdesi (Randomization)
oranınca etkilenir. Yüksek değerler daha fazla pikselin gürültüden
etkilenmesini sağlar. - Tekrarlama: Filtrenin kaç kere uygulanacağını belirlememizi sağlar.
Tekrar yerine Randomization (%) değerini arttırmak bazen daha çok işe
yarar.
3. Pick: Uygulandığı her bir pikseli,
merkezinde kendisin bulunduğu bir piksel ve çevresindeki sekiz komşu
pikselden seçilen gelişigüzel bir pikselle yer değiştirir. Piksellerin
tamamına ya da bir kısmına etki edebilir. Filtreden etkilenecek
piksellerin yüzdesini, rastgelelik yüzdesi (Randomization) seçeneği ile
belirleyebiliriz. Hurl filtresinde olduğu gibi tekrarlama değeri
filtrenin kaç kere uygulanacağını belirlememizi sağlar. Random seed ise
gürültünün rastgeleliğini ayarlar. Bu değeri biz belirleyebileceğimiz
gibi randomize seçeneğini işaretli tutarak bu işi programa da
bırakabiliriz.
4. RGB Noise: Filtre, katmana
ya da seçili bölgeye yayılmış gürültü uygular. RGB renk modelini
kullanarak kırmızı, mavi ve yeşil değerindeki her bir piksel için
gürültü oluşturur. Filtre indisli resimlerde etki göstermez.
Resimde de görüldüğü gibi önizleme ile yaptığınız değişikleri
eşzamanlı olarak görebilirsiniz. Correlated noise seçeneği
seçildiğinde bütün kanal değerleri normal yayma değerleri ile
çoğaltılır. Böylece uygulayacağımız gürültü kanal değerlerine bağlı
hale gelir. Yani küçük değerler koyu renkleri değiştirmezken büyük
kanal değerleri resimdeki gürültüyü artırır. Kırmızı, mavi ve yeşil
renk değerlerini değiştirebilmek için Independent RGB seçeneği
işaretlenmiş olmalıdır. RGB harfleri üç ana rengin İngilizce baş
harflerinden oluşmaktadır (Kırmızı: Red, Yeşil: Green, Mavi: Blue). RGB
seçeneği işaretli değilse bütün piksellere aynı gürültü uygulanır
böylece piksellerin renk tonlarını çok fazla değişmemiş olur. Bu arada
şunu da belirtelim, alfa seçeneği sadece resminize alfa kanalı ekli ise
çalışır.
5. Slur: Bu filtre resme aşağıya doğru
eriyormuş görünümü verir. Filtre uygulandığında bir piksel genelde
altındaki bazen de yanındaki pikselle yer değiştirir.
Filtreyi
uygulayacağımız katman ya da seçili bölgedeki pikseller belirlediğimiz
rastgelelik yüzdesi (Randomization) oranınca etkilenirler. Random seed
ise gürültünün rastgeleliğini ayarlar. Bu değeri biz
belirleyebileceğimiz gibi randomize seçeneğini işaretli tutarak bu işi
programa da bırakabiliriz. Tekrarlama ise filtrenin katmana kaç kere
uygulanacağını belirlememizi sağlar. Büyük değerler piksellerin yer
değiştirme mesafesini artırarak daha fazla aşağı doğru erime hissi
verir.
6. Spread: Katman ya da seçili
bölgedeki her bir pikseli, bizim rastgele seçerek özelleştirdiğimiz
pikselle değiş-tokuş yapar. Sadece renk geçişlerinde işe yarar. Düz
renkli bölgelerde uygulanmaz. Yeni bir renk oluşmaz. Filtreyi
seçtiğinizde açılan pencerede yatay (horizontal) ve düşey (vertical)
gürültü değerlerini girerek piksellerin gideceği uzaklığı
belirleyebilirsiniz. Önizleme seçili haldeyse yaptığınız her
değişikliğin sonucunu eş zamanlı olarak görebilirsiniz. Sayı
değerlerinin yanında bir zincir resmi vardır. Eğer zincir birleşik
şekilde ise yatay için girdiğiniz değer düşey içinde aynen kabul
edilecektir. İsterseniz fareyle üstüne tıklayarak zinciri ayırabilir ve
yatay/düşey değerlerini ayrı ayrı girebilirsiniz.
Alıntıdır...