Gimp Filtreleri - 4
Gimp
için Türkçe kaynak sitelerinin ve kullanıcı sayısının artması, açık
kaynaklı yazılımlarda geldiğimiz güzel noktayı bize gösteriyor.
Herkesin elinden geleni yapmaya çalışması, sitelerinde tanıtıcı yazılar
yazması, videolu ya da resimli dersler hazırlaması, yabancı dildeki
önemli çalışmaları dilimize tercüme etmesi bu konudaki önemli
gelişmelerden bazıları. Gimp 2.6 sürümünün yayınlanması ise bir başka güzel gelişme.
Serinin dördüncüsü olan bu yazıda Enhance, Işık ve Gölge filtrelerini
inceliyoruz. Umarım bu yazı serisi Gimp ile ilgilenen ya da ilgilenmek
isteyen arkadaşlar için faydalı oluyordur. Unutmayın! Gimp hayal
gücünüzün aynasıdır. Düş dünyanız ne kadar özgürse tasarımlarınız da o
kadar özgür ve özgün olur.
BÖLÜM 7: ENHANCE FİLTRELERİ
Enhance filtreleri resimlerdeki titreme, bulanıklık, leke ve
yetersiz netlik gibi bazı kusurları gidermek için kullanılır.
Filtrelerin genelinde bulunan ön izleme özelliği sayesinde yaptığınız
değişiklikleri eş zamanlı olarak görebilirsiniz.
1. Antialising:
Bu filtre resimdeki keskin sınırları yumuşatır. Bir resim, piksellerin
toplamından meydana gelir. Pikseller kare biçimli en küçük resim
elemanlarıdır. Bitmap programlar, bunları yan yana mozaik döşer gibi
getirip görüntüyü oluşturur. Düz alanlarda sorun yoktur ama yuvarlak
dönmesi gereken yerlerde tırtıklı bir görüntü ortaya çıkar. Bunu
çözmenin yolu, rengin kenarına kırıklı görüntüyü biraz azaltacak daha
açık pikseller yerleştirmektir. Antialiasing filtresi işte bu işi
yapar, resimlerin kırıklı görünmesini engeller. Resmimizdeki köşeleri
basitleştirerek detayını azaltır, köşeler ve çizgilerde yumuşak hatlar
oluşturur. Yüksek çözünürlüğe sahip grafiklerde iyi sonuç verir.
2. Deinterlace:
Hareket halindeki cisimlerin resimlerini çektiğimizde resimlerde
bulanıklık görülür. Bunun nedeni tek karede üst üste binmiş iki resim
olmasıdır. İkinci resmin ilk çizgisi ilk resmin ilk çizgisini takip
eder şekilde sıralanırlar ve böylece eğer iki resim arasında önemli bir
hareketlenme varsa, resimdeki nesneler bulanık ve değişmiş bir
görünümde olur. Deinterlace filtresi, iki resimden sadece birini
seçerek resimde eksik kalan yerleri bir gradyenle önceki ve sonraki
çizgilere uygun olarak doldurur. Sonuçta biraz bulanık bir görüntü elde
edilse de bu durum diğer Enhance filtreleri ile düzeltilebilir. Bu
filtreye ait seçenekleri incelersek;
3. Despeckle: Taranmış resimlerdeki çizik, toz gibi
küçük kusurları gidermek için kullanılır. Filtreyi uygulamadan önce
kusurlu bölgeleri seçmeniz gerekir aksi durumda resminizin diğer
bölümlerinde istenmeyen değişiklikler olabilir. Bu filtreye ait
seçenekleri incelersek;
4. NL Filter: NL, “non linear” yani doğrusal
olmayan demektir. Seçili bir bölüme değil bütün resme uygulanır. Resmi
hem pürüzsüzleştirir hem de resme keskinlik (netlik) katar. Bu
filtrenin üç farklı işlem kipi vardır. Bütün kiplerde resimde bulunan
her bir piksel tek tek elden geçirilir ve kendisi ile çevresindeki
piksel değerlerine göre işlenir. Filtreye ait seçenekleri incelersek;
5. Red Eye Removal:
Bu filtrenin amacı resimlerdeki kırmızı göz layını normale
döndürmektir. Filtreyi uygulamadan önce kırmızı bölgeyi seçmiş olmanız
gerekir. Eğer seçim yapmazsanız filtre sizi “Manually selecting the
eyes may improve the results” (gözleri elle seçmek sonucu iyileştirir)
şeklinde bir yazıyla uyarır. Önizleme seçeneği ile yaptığınız
değişiklikleri görebilir, filtrenin eşik değerini ayarlayabilirsiniz.
6. Destripe:
Düşük kalitedeki tarayıcıların neden olduğu dikey çizgileri yok etmek
için kullanılır. Resimle eşleşen bir pattern (şablon) kullanarak uygun
ayarlarla çizgileri yok eder. Bu şablonu resmin dikey elementlerinden
hesaplayarak oluşturur. Eğer ilk uygulamada hâlâ bazı dikey çizgiler
varsa dörtgen seçim aracı ile bu çizgileri seçip filtreyi tekrar
uygulayın. Diğer seçim araçları sonucu daha kötü hale getirebilir.
Filtreye ait özellikleri incelersek;
7. Sharpen: Sayısallaştırılan resimlerin çoğunda
netliğin yeniden düzenlemesi gerekebilir. Resimler sayısallaştırılırken
biraz bulanıklık olur. Sharpen filtresi sınırları kuvvetlendirirken
gökyüzü ve su gibi bölümlerde gürültüye neden olabilir. Filtre
özelliklerini incelersek;
8. Unsharp Mask : Fotoğraf makinesi ya da tarayıcı
kullanılarak sayısallaştırılan resimlerin çoğu için yeniden netlik
ayarı gerekebilir. Bu makinelerin sayısallaştırma yöntemiyle ilgili bir
durumdur. Seçim sıklığından daha az olan elementler ortalama bir renge
dönüştürülür ve böylece keskin kenarlarda biraz bulanıklık meydana
gelir. Unsharp Mask filtresi elementlerdeki kusur ve gürültüyü
arttırmadan sınırlarını netleştirir. Bu özelliğinden dolayı netlik
filtrelerinin en iyisidir. Bazı tarayıcılar tarama esnasında resim
üzerine otomatik olarak netlik uygulamayı önerirler. Bu özelliği
kaldırıp yerine Gimp netlik filtrelerini kullanırsanız daha olumlu
sonuçlar alabilirsiniz. Filtre özelliklerini incelersek;
BÖLÜM 8 : IŞIK ve GÖLGE FİLTRELERİ
Çalışmalarınıza farklı özelliklere sahip ışık kaynağı, parlayan
yıldızlar, gölge ya da mercek bakışı gibi çeşitli görünümler katmanıza
yarayan filtreler bu başlık altında yer almaktadır.
1. Gradient Flare:
Filtre uygulandığında çevresinde ışık halkaları bulunan göz kamaştırıcı
bir ışık kaynağı efektini resme ekler. Filtre özelliklerini incelersek;
Selector bölümünde seçim yapabileceğiniz yedi farklı ışık
kaynağı tipi bulunmaktadır. Bu ışık kaynaklarından birini seçebilir ya
da altta bulunan “yeni” ifadesine tıklayarak kendinize özel yeni bir
ışık kaynağı oluşturabilir ve “düzenle” ifadesine tıklayarak yeni ışık
kaynağınızla ilgili her türlü ayarı yapabilirsiniz. Böylece her yönüyle
size özel bir ışık kaynağı oluşturmuş olursunuz.
Işık kaynağınızı belirledikten sonra ayarlar sekmesinde bulunan değerleri değiştirebilirsiniz.
Bu ayarlar;
2. Lens Flare: Resim çekilirken bir nesneye güneş
ışığı vuruyormuş görünümü verir. Fare ile bu ışığı istediğiniz yere
taşıyabilirsiniz. Filtre özellikleri;
3. Lighting Effects:
Bu filtre resme ışık huzmesi ekler. Gölge oluşturmaz ve tahmin
edeceğiniz gibi ışığın düştüğü karanlık bölgelerde bulunan herhangi bir
ayrıntıyı da açığa çıkaramaz. Filtre özelliklerini incelediğimizde;
4. Sparkle: Resme parıltılar ekler. Belirttiğiniz
eşik değerinden daha zayıf noktaları kullanır. Parıltıların nerede
oluşacağını öngörmek zordur ama parıltının görülmesini istediğiniz yere
beyaz noktalar koyarak orada oluşmasını sağlayabilirsiniz. Filtre
seçenekleri geniştir. Bunları inceleyelim;
5. Supernova:
Bu filtre resme parlak bir yıldız ekler. RGB ya da Gri ölçekli
resimlere uygulanabilir. Yıldızın büyüklüğünü, rengini istediğiniz
şekilde ayarlayabilirsiniz. Önizleme özelliği ile yapılan ayarları
eşzamanlı olarak görebilirsiniz. Filtre ayarlarını incelersek;
6. Drop Shadow: Eğer varsa seçili bölgeye yoksa
resmin tamamına gölgelendirme ekler. Bunun için resmi yeniden
boyutlandırması gerekebilir. Gölgenin rengini, yerini ve boyutunu
seçebilirsiniz. Bu arada şunu da hatırlatayım; filtre gölgenin
görünmesi için bir katman eklemez. Gölgenin arka planı şeffaftır.
İsterseniz filtreyi uyguladıktan sonra beyaz arka plan katmanı
ekleyebilirsiniz. Filtre özelliklerini incelersek;
7. Perspective:
Resme perspektif gölge ekler. Gölgenin renk, boyut, yön ve uzaklığını
ayarlayabilirsiniz. Gerekliyse filtre resmi yeniden boyutlandırır ama
gölgenin görülebilmesi için arka plan eklemez. Filtre ayarlarını
inceleyecek olursak;
8. Xach-Effect:
Bu filtre uygulandığı katman ya da bölgeye 3D özelliğinde hoş bir yarı
saydam görünüm ekler. Bunu yaparken seçili katmanın üstünde “Highlight”
ve “Shadow” isimli iki yeni bir katman oluşturur. Shadow katmanı arkaya
düşen gölge oluşturarak resme derinlik katarken Highlight katmanı
katman maskesi özelliğini kullanır. Gölgenin ya da aydınlanmanın rengi,
yönü gibi öntanımlı değerleri değiştirerek farklı görünümler elde etmek
mümkündür. Filtre özelliklerini incelediğimizde aydınlatma (highlight)
ve gölge (shadow) için ayar seçenekleri bulunmaktadır.
Aydınlatmanın boyutunu (Highlight X/Y offset ), rengini (Highlight
color),saydamlık miktarını (Highlight opacity) ve gölgenin rengini
(Drop shadow color), saydamlık miktarını (Drop shadow opacity),
bulanıklık çapını (Drop shadow blur radius), boyutunu (Drop shadow X/Y
offset) ayarlar bölümündeki ilgili yerlerden değiştirebilirsiniz.
9. Apply Lens:
Filtre uygulandığında sanki bir mercekten resme bakılıyormuş görünümü
verir. Önizleme özelliğiyle yapılan ayarları eşzamanlı olarak
görebilirsiniz. Filtre ayarlarını incelersek;
10. Glass Tile: Filtre uygulandığında resim ya da
seçili bölge cam parçalarından yapılmış bir mozaik görünümü alır.
Önizleme özelliğiyle, yapılan ayarları eşzamanlı olarak görebilirsiniz.
Filtre ayarlarını incelersek;
Alıntıdır..
Gimp
için Türkçe kaynak sitelerinin ve kullanıcı sayısının artması, açık
kaynaklı yazılımlarda geldiğimiz güzel noktayı bize gösteriyor.
Herkesin elinden geleni yapmaya çalışması, sitelerinde tanıtıcı yazılar
yazması, videolu ya da resimli dersler hazırlaması, yabancı dildeki
önemli çalışmaları dilimize tercüme etmesi bu konudaki önemli
gelişmelerden bazıları. Gimp 2.6 sürümünün yayınlanması ise bir başka güzel gelişme.
Serinin dördüncüsü olan bu yazıda Enhance, Işık ve Gölge filtrelerini
inceliyoruz. Umarım bu yazı serisi Gimp ile ilgilenen ya da ilgilenmek
isteyen arkadaşlar için faydalı oluyordur. Unutmayın! Gimp hayal
gücünüzün aynasıdır. Düş dünyanız ne kadar özgürse tasarımlarınız da o
kadar özgür ve özgün olur.
BÖLÜM 7: ENHANCE FİLTRELERİ
Enhance filtreleri resimlerdeki titreme, bulanıklık, leke ve
yetersiz netlik gibi bazı kusurları gidermek için kullanılır.
Filtrelerin genelinde bulunan ön izleme özelliği sayesinde yaptığınız
değişiklikleri eş zamanlı olarak görebilirsiniz.
1. Antialising:
Bu filtre resimdeki keskin sınırları yumuşatır. Bir resim, piksellerin
toplamından meydana gelir. Pikseller kare biçimli en küçük resim
elemanlarıdır. Bitmap programlar, bunları yan yana mozaik döşer gibi
getirip görüntüyü oluşturur. Düz alanlarda sorun yoktur ama yuvarlak
dönmesi gereken yerlerde tırtıklı bir görüntü ortaya çıkar. Bunu
çözmenin yolu, rengin kenarına kırıklı görüntüyü biraz azaltacak daha
açık pikseller yerleştirmektir. Antialiasing filtresi işte bu işi
yapar, resimlerin kırıklı görünmesini engeller. Resmimizdeki köşeleri
basitleştirerek detayını azaltır, köşeler ve çizgilerde yumuşak hatlar
oluşturur. Yüksek çözünürlüğe sahip grafiklerde iyi sonuç verir.
2. Deinterlace:
Hareket halindeki cisimlerin resimlerini çektiğimizde resimlerde
bulanıklık görülür. Bunun nedeni tek karede üst üste binmiş iki resim
olmasıdır. İkinci resmin ilk çizgisi ilk resmin ilk çizgisini takip
eder şekilde sıralanırlar ve böylece eğer iki resim arasında önemli bir
hareketlenme varsa, resimdeki nesneler bulanık ve değişmiş bir
görünümde olur. Deinterlace filtresi, iki resimden sadece birini
seçerek resimde eksik kalan yerleri bir gradyenle önceki ve sonraki
çizgilere uygun olarak doldurur. Sonuçta biraz bulanık bir görüntü elde
edilse de bu durum diğer Enhance filtreleri ile düzeltilebilir. Bu
filtreye ait seçenekleri incelersek;
- Keep odd lines ve Keep even lines: Biri diğerinden daha iyi sonuç verebilir. Bunun için ikisini de denemelisiniz.
3. Despeckle: Taranmış resimlerdeki çizik, toz gibi
küçük kusurları gidermek için kullanılır. Filtreyi uygulamadan önce
kusurlu bölgeleri seçmeniz gerekir aksi durumda resminizin diğer
bölümlerinde istenmeyen değişiklikler olabilir. Bu filtreye ait
seçenekleri incelersek;
- Adaptive: Yarıçapı resim ya da seçili bölgenin
içeriğine uydurur. Seçili olursa Radius seçeneğinin etkisi azalır.
Radius değerinin tek başına yapacağı etkiye göre daha pürüzsüz bir
sonuç elde eder. - Özyineli: Filtreyi daha kuvvetli olacak şekilde tekrarlar.
- Radius: uygulama penceresinin boyutunu 1’den (3x3
piksel) 20’ye (41x41 piksel) ayarlar. Bu pencere resim üzerinde hareket
eder ve içinde kalan bölgedeki renkleri pürüzsüzleştirerek kusurları
yokeder. - Black level: (0-255) aralığında belirtilen değerden daha koyu olan pikselleri kaldırır.
- White level: (0-255) aralığında belirtilen değerden daha beyaz olan pikselleri kaldırır.
4. NL Filter: NL, “non linear” yani doğrusal
olmayan demektir. Seçili bir bölüme değil bütün resme uygulanır. Resmi
hem pürüzsüzleştirir hem de resme keskinlik (netlik) katar. Bu
filtrenin üç farklı işlem kipi vardır. Bütün kiplerde resimde bulunan
her bir piksel tek tek elden geçirilir ve kendisi ile çevresindeki
piksel değerlerine göre işlenir. Filtreye ait seçenekleri incelersek;
- Alpha trimmed mean: Merkezdeki pikselin değeri,
kendi ve komşusu olan toplam yedi pikselin ortalama değeriyle
değiştirilir. Yalnız bu yedi değer boyut olarak sınıflandırılarak,
ortalama hesaplanırken alt ve üst bölümde bulunan alfa değeri hariç
tutulur. Hoş bir görünüm için alpha = 0.0, radius = 0.55 değerleri
uygundur. Daha belirgin bir efekt için alpha 0.0 ve radius 1.0
değerlerini deneyebilirsiniz. Alpha için orta değerler pürüzsüzlük ve
gürültüde azalma sağlar. - Optimal estimation: Resim uygun şekilde
düzleştirir. Her piksel için çevresindeki değerleri de hesaplayarak
ortalama bir düzlük değerini resme uygular. Alpha gürültünün eşik
değerini ayarlar. - Edge enhancement: Optimal estimation özelliğinin
tersidir. Sınırları belirginleştirir. Alpha değişkeni sınır
belirginliğini ayarlar. Radius değeri 0.5 ve 0.9 aralığında kendini
hissettirir.
5. Red Eye Removal:
Bu filtrenin amacı resimlerdeki kırmızı göz layını normale
döndürmektir. Filtreyi uygulamadan önce kırmızı bölgeyi seçmiş olmanız
gerekir. Eğer seçim yapmazsanız filtre sizi “Manually selecting the
eyes may improve the results” (gözleri elle seçmek sonucu iyileştirir)
şeklinde bir yazıyla uyarır. Önizleme seçeneği ile yaptığınız
değişiklikleri görebilir, filtrenin eşik değerini ayarlayabilirsiniz.
6. Destripe:
Düşük kalitedeki tarayıcıların neden olduğu dikey çizgileri yok etmek
için kullanılır. Resimle eşleşen bir pattern (şablon) kullanarak uygun
ayarlarla çizgileri yok eder. Bu şablonu resmin dikey elementlerinden
hesaplayarak oluşturur. Eğer ilk uygulamada hâlâ bazı dikey çizgiler
varsa dörtgen seçim aracı ile bu çizgileri seçip filtreyi tekrar
uygulayın. Diğer seçim araçları sonucu daha kötü hale getirebilir.
Filtreye ait özellikleri incelersek;
- Genişlik: 2-100 değer aralığındadır. 60 üstü değerler nadiren gerekebilir ayrıca yapay bir görünüm katabileceği için pek kullanılmaz.
- Create histogram: Histogram, kullanılacak şablonun daha iyi görünmesini sağlayan siyah beyaz resimdir.
7. Sharpen: Sayısallaştırılan resimlerin çoğunda
netliğin yeniden düzenlemesi gerekebilir. Resimler sayısallaştırılırken
biraz bulanıklık olur. Sharpen filtresi sınırları kuvvetlendirirken
gökyüzü ve su gibi bölümlerde gürültüye neden olabilir. Filtre
özelliklerini incelersek;
- Sharpness: Netlik değerini 1-99 aralığında
değiştirerek sonuçları önizleme ile görebilirsiniz. Büyük değerler
resimde leke ve gürültüye neden olabilir.
8. Unsharp Mask : Fotoğraf makinesi ya da tarayıcı
kullanılarak sayısallaştırılan resimlerin çoğu için yeniden netlik
ayarı gerekebilir. Bu makinelerin sayısallaştırma yöntemiyle ilgili bir
durumdur. Seçim sıklığından daha az olan elementler ortalama bir renge
dönüştürülür ve böylece keskin kenarlarda biraz bulanıklık meydana
gelir. Unsharp Mask filtresi elementlerdeki kusur ve gürültüyü
arttırmadan sınırlarını netleştirir. Bu özelliğinden dolayı netlik
filtrelerinin en iyisidir. Bazı tarayıcılar tarama esnasında resim
üzerine otomatik olarak netlik uygulamayı önerirler. Bu özelliği
kaldırıp yerine Gimp netlik filtrelerini kullanırsanız daha olumlu
sonuçlar alabilirsiniz. Filtre özelliklerini incelersek;
- Radius: 0,1-120 değer aralığı ile netleştirme işleminin sınırın diğer tarafındaki kaç tane piksele uygulanacağını belirler.
- Miktar: 0-5 değer aralığı ile netleştirme gücünü belirler.
- Threshold: 0-255 değer aralığındadır.
Netleştirmenin uygulanması gereken en küçük sınır piksel değerlerini
belirler. Böylece yumuşak tondaki geçiş bölgeleri keskinleşmemiş olur
ve yüz, gökyüzü, su yüzeyi gibi bölgeler bozulmamış olur.
BÖLÜM 8 : IŞIK ve GÖLGE FİLTRELERİ
Çalışmalarınıza farklı özelliklere sahip ışık kaynağı, parlayan
yıldızlar, gölge ya da mercek bakışı gibi çeşitli görünümler katmanıza
yarayan filtreler bu başlık altında yer almaktadır.
1. Gradient Flare:
Filtre uygulandığında çevresinde ışık halkaları bulunan göz kamaştırıcı
bir ışık kaynağı efektini resme ekler. Filtre özelliklerini incelersek;
Selector bölümünde seçim yapabileceğiniz yedi farklı ışık
kaynağı tipi bulunmaktadır. Bu ışık kaynaklarından birini seçebilir ya
da altta bulunan “yeni” ifadesine tıklayarak kendinize özel yeni bir
ışık kaynağı oluşturabilir ve “düzenle” ifadesine tıklayarak yeni ışık
kaynağınızla ilgili her türlü ayarı yapabilirsiniz. Böylece her yönüyle
size özel bir ışık kaynağı oluşturmuş olursunuz.
Işık kaynağınızı belirledikten sonra ayarlar sekmesinde bulunan değerleri değiştirebilirsiniz.
Bu ayarlar;
- Center X, Y: Işık kaynağının bulunacağı yeri X ve
Y koordinatları ile belirleyebilir ya da kaynağı fare ile kaynağı
istediğiniz yere taşıyabilirsiniz. - Radius: Işık kaynağının yarıçap değeridir. Kaydırma çubuğu ile ışığı büyültebilir ya da küçültebilirsiniz. (0-150 aralığında)
- Rotation: Işığın dönme açısıdır. (-180 ile +180 aralığında)
- Hue Rotation: Işığın rengini değiştirir.
- Vector Angle: Işığın yayılış açısıdır.
- Vector length: Işığın ulaşacağı uzaklığı belirtir.
- Adaptive Supersampling: Seçili olduğunda derinlik ve eşik değeri ayarlarını yapabilirsiniz.
2. Lens Flare: Resim çekilirken bir nesneye güneş
ışığı vuruyormuş görünümü verir. Fare ile bu ışığı istediğiniz yere
taşıyabilirsiniz. Filtre özellikleri;
- Center of Flare Effect: Parıltının X ve Y koordinatlarını ayarlar.
- Show position: Bu özellik seçildiğinde önizleme penceresinde bir imleç belirir ve fare ile parlaklığı istediğiniz yere taşıyabilirsiniz.
3. Lighting Effects:
Bu filtre resme ışık huzmesi ekler. Gölge oluşturmaz ve tahmin
edeceğiniz gibi ışığın düştüğü karanlık bölgelerde bulunan herhangi bir
ayrıntıyı da açığa çıkaramaz. Filtre özelliklerini incelediğimizde;
- Etkileşimli özelliği seçili ise ışık huzmesini fare ile istediğiniz yere taşıyabilirsiniz.
- Seçenekler sekmesi; Transparent Background: Bumpmap yüksekliği sıfır olduğunda hedefteki resmi saydam yapar.
- Create New Image: Filtre uygulandığında yeni bir resim oluşturur.
- High Quality Preview: Hızlı bilgisayarlar için yüksek kalitede ön izleme seçeneğidir.
- Distance: Bu kaydırma çubuğu ile resmin merkezi ile ışık kaynağı arasındaki uzaklığı ayarlayabilirsiniz.
- Işık sekmesi; Bu sekmede ışık parametrelerini ayarlayabilir, altı
tane ışık kaynağı oluşturabilir ve her biri üstünde ayrı ayrı
çalışabilirsiniz. Işığın türünü, rengini, sayısını, resim üstündeki
yerini bu bölümden ayarlayabilirsiniz. - Madde sekmesi ile sadece ışığın değil, nesnelerden yansıyan ışığın da özelliklerini değiştirebilirsiniz.
- Bump Map sekmesi ise resme kabartma görünümü verecek filtre
özelliklerini seçebileceğiniz bölümdür. “Enable bump map” ifadesinin
yanına tik koyduğunuzda özellik aktif olur. - Environment Map özelliğinin çalışabilmesi için önceden RGB kipinde
bir resim daha seçmiş olmalısınız. İkinci resim ana resmin çevresine
çerçeve olarak eklenir.
4. Sparkle: Resme parıltılar ekler. Belirttiğiniz
eşik değerinden daha zayıf noktaları kullanır. Parıltıların nerede
oluşacağını öngörmek zordur ama parıltının görülmesini istediğiniz yere
beyaz noktalar koyarak orada oluşmasını sağlayabilirsiniz. Filtre
seçenekleri geniştir. Bunları inceleyelim;
- Luminosity Threshold: Büyük eşik değeri daha çok bölgenin parıltıyla dolması anlamına gelir.
- Flare Intensity: Değerin büyümesi merkezi parlaklık ve ışınları genişletir.
- Spike Points: Parlaklıktan yayılan büyük ışınların sayısı
- Spike Angle: İlk büyük ışının yatayla yaptığı açı değeridir. -1 ile 360 aralığındadır ve -1 değeri rastgele bir değer belirtir.
- Spike Density: Bu seçenek resimdeki parıltıların yoğunluğunu/sayısını ayarlar.
- Transparency: Parıltıları şeffaflaştırarak alt katmanın görünmesini sağlar. Eğer başka katman yoksa sadece parlaklık değeri azalır.
- Random Hue: 0.0-1.0 aralığında parıltıların renk tonunu değiştirir.
- Random Saturation: 0.0-1.0 aralığında parıltıların doygunluğunu değiştirir.
- Preserve Luminosity: Bütün merkezi piksellere en parlak pikselin aydınlığını verir.
- Inverse: Resimdeki en parlak piksel yerine en koyu pikseli seçer ve daha koyu parlaklıklar oluşur.
- Add Border: Parıltıları en parlak piksel üzerinde
oluşturmak yerine, Resmi çok sayıda parıltıdan oluşan bir resim
kenarlığı ile çerçeveler. - Natural, Foreground, Background Colors: Merkezi piksellerin rengini bu değerlerden birini seçerek değiştirebilirsiniz.
5. Supernova:
Bu filtre resme parlak bir yıldız ekler. RGB ya da Gri ölçekli
resimlere uygulanabilir. Yıldızın büyüklüğünü, rengini istediğiniz
şekilde ayarlayabilirsiniz. Önizleme özelliği ile yapılan ayarları
eşzamanlı olarak görebilirsiniz. Filtre ayarlarını incelersek;
- Center of SuperNova: Yıldızın resim üstünde yerleşeceği koordinatları ayarlar. İsterseniz fareyle de yıldızı istediğiniz yere taşıyabilirsiniz.
- Show position: Yıldızın merkezini bir imleçle gösterir.
- Renk: Yıldızın rengini buradan seçebilirsiniz.
- Radius: Yıldızın çapını dolayısıyla büyüklüğünü 1-100 değer aralığında belirler.
- Spokes: Yıldızın çevresine saçılan ışın sayısını ayarlar.
- Random Hue: Yıldız ışınlarının rengini rastgele belirler.
6. Drop Shadow: Eğer varsa seçili bölgeye yoksa
resmin tamamına gölgelendirme ekler. Bunun için resmi yeniden
boyutlandırması gerekebilir. Gölgenin rengini, yerini ve boyutunu
seçebilirsiniz. Bu arada şunu da hatırlatayım; filtre gölgenin
görünmesi için bir katman eklemez. Gölgenin arka planı şeffaftır.
İsterseniz filtreyi uyguladıktan sonra beyaz arka plan katmanı
ekleyebilirsiniz. Filtre özelliklerini incelersek;
- X Offset, Y Offset: Gölgelendirilecek katman
yatay (X) ve düşey (Y) olarak ötelenir. X ve ye Y offset değerleri
gölgenin yerleştirleceği yeri belirtir. Büyük değerler hayali ışık
kaynağının çok uzakta olduğu izlenimini verirken düşük değerler
kaynağın resme daha yakın olduğu görünümünü verir. - Blur radius: Gölgelendirme bittikten sonra
sonucun daha gerçekçi görünmesi için resme bir de bulanıklık filtresi
uygulanır. Bulanıklık filtresinin yarı çap değerini buradan
ayarlayabilirsiniz. Ayrıca düzgün bir sonuç için “allow resizing”
ifadesinin de seçili olması gerekir. - Color: İstediğiniz bir renkte gölgelendirme yapabilirsiniz. Bunun için renk sekmesinden istediğiniz rengi seçmeniz yeterli.
- Saydamsızlık: Filtreyi uyguladıktan sonra oluşan yeni gölge katmanının saydamlık ayarını buradan yapabilirsiniz. Ön tanımlı değeri %80’dir.
- Allow resizing: Eğer seçili ise, gerektiğinde
gölgenin yerleştirilmesi için resim boyutunu yeniden düzenler. Yeni
boyut, resime, bulanıklık yarı çapına ve gölgenin X, Y offset
değerlerine bağlıdır.
7. Perspective:
Resme perspektif gölge ekler. Gölgenin renk, boyut, yön ve uzaklığını
ayarlayabilirsiniz. Gerekliyse filtre resmi yeniden boyutlandırır ama
gölgenin görülebilmesi için arka plan eklemez. Filtre ayarlarını
inceleyecek olursak;
- Açı: Gölgenin ya da hayali ışık kaynağının
doğrultusunu belirler. 90 dereceden küçük değerler için gölge sağ
tarafta, büyük değerler için sol tarafta oluşur. - Relative distance of horizon: Hayali ufuk noktasının uzaklığını belirler.
- Relative length of shadow: Katman ya da seçime
bağlı olarak gölgenin uzunluğunu ayarlayabilirsiniz. Bu arada önemli
bir bilgi; relative length of shadow değeri horizon değerinden büyük
olmamalı. - Blur radius: Gölgelendirme bittikten sonra
sonucun daha gerçekçi görünmesi için resme bir de bulanıklık filtresi
uygulanır. Bulanıklık filtresinin yarı çap değerini buradan
ayarlayabilirsiniz. - Renk: Gölgenin öntanımlı değeri siyahtır ama siz isterseniz bu seçenekten rengini değiştirebilirsiniz.
- Saydamsızlık: Filtreyi uyguladıktan sonra oluşan yeni gölge katmanının saydamlık ayarını buradan yapabilirsiniz. Öntanımlı değeri %80’dir.
- Interpolation : Bu açılır menüden uygulanacak
eklenti yöntemini (None, Linear, Cubic, Sinc) seçebilirsiniz. Linear
en doğru seçim olur çünkü diğerleri bazı bölgelerin rengini değişmesine
neden olabilir. - Allow resizing: Eğer seçiliyse, gerektiğinde gölgenin yerleştirilmesi için resim boyutunu yeniden düzenler.
8. Xach-Effect:
Bu filtre uygulandığı katman ya da bölgeye 3D özelliğinde hoş bir yarı
saydam görünüm ekler. Bunu yaparken seçili katmanın üstünde “Highlight”
ve “Shadow” isimli iki yeni bir katman oluşturur. Shadow katmanı arkaya
düşen gölge oluşturarak resme derinlik katarken Highlight katmanı
katman maskesi özelliğini kullanır. Gölgenin ya da aydınlanmanın rengi,
yönü gibi öntanımlı değerleri değiştirerek farklı görünümler elde etmek
mümkündür. Filtre özelliklerini incelediğimizde aydınlatma (highlight)
ve gölge (shadow) için ayar seçenekleri bulunmaktadır.
Aydınlatmanın boyutunu (Highlight X/Y offset ), rengini (Highlight
color),saydamlık miktarını (Highlight opacity) ve gölgenin rengini
(Drop shadow color), saydamlık miktarını (Drop shadow opacity),
bulanıklık çapını (Drop shadow blur radius), boyutunu (Drop shadow X/Y
offset) ayarlar bölümündeki ilgili yerlerden değiştirebilirsiniz.
9. Apply Lens:
Filtre uygulandığında sanki bir mercekten resme bakılıyormuş görünümü
verir. Önizleme özelliğiyle yapılan ayarları eşzamanlı olarak
görebilirsiniz. Filtre ayarlarını incelersek;
- Keep original surroundings: Mercek seçili katmanın üstündeymiş gibi görünür.
- Set surroundings to background color: Araç kutusundan seçeceğiniz bir renk, aktif katmanda merceğin görüş alanı dışındaki bölüm için arka plan rengi olur.
- Lens refraction index: Merceğin kırma indisi 1 ile 100 değer aralığında seçilebilir.
10. Glass Tile: Filtre uygulandığında resim ya da
seçili bölge cam parçalarından yapılmış bir mozaik görünümü alır.
Önizleme özelliğiyle, yapılan ayarları eşzamanlı olarak görebilirsiniz.
Filtre ayarlarını incelersek;
- Tile width: Döşemelerin genişliği (10-50 piksel)
- Tile length: Döşemelerin uzunluğu (10-50 piksel)
Alıntıdır..