Gimp Filtreleri - 8
Web siteniz, duvar kâğıdınız ya da görsel çalışmalarınız için birkaç
basit ayarla doku ve desen üretmek istiyorsanız tarama filtreleri tam
size göre demektir. İnanılmaz şekilde gerçekçi şekiller, yapraklar,
çiçekler, dallar hatta ağaçlar bile oluşturabileceğiniz IFS Fractal
filtresi de bu başlık altında yer alıyor. Yeni kullanıcıların en çok
merak ettikleri konulardan biri olan geometrik şekillerin Gimp ile
nasıl çizileceği meselesine ise, Gfig filtresi içerdiği çizim
araçlarıyla önemli bir çözüm sunuyor. Bütün bu konular ve daha
fazlasını yazı içinde bulabilirsiniz.
Bölüm 13: Tarama Filtreleri
13.1. Plasma
Filtre tamamen doymuş renklerden bir görünüm oluşturur. Kuvvetli
renkler bazen rahatsız edici olsa da renksizleştirdiğinizde çok ilginç
yüzeyler elde edebilirsiniz.
13.2. Fog
Yeni bir katman oluşturarak çalışmanıza sis görünümü katar.
13.3. Solid Noise
Solid noise filtresi harika bir doku oluşturucudur. Gri ölçeklidir
ve renkli bir resme uygulasanız bile var olan arka plan katmanının
üstüne yeniden yazar. Ayrıca Warp, Bump Map gibi harita filtreleri için
çok güzel yer değiştirme haritaları oluşturabilirsiniz. “Turbulence”
ayarı ile çok gerçekçi bulut görünümleri elde edebilirsiniz.
13.4. Difference Clouds
Solid noise filtresi ile aynı ayar ve özelliklere sahiptir. Bu
filtreden ayrıldığı nokta, uygulama olarak Fark katman kipini
kullanmasıdır.
13.5. Flame
Değişik fraktal modelleri üretebilen bir filtredir. Filtre
penceresinde rendering ve kamera değerlerini düzenleyebilirsiniz. Bu
filtre 1024x768 resimlerde çalışırken maalesef daha büyük resimlerde
düzgün neticeler vermez.
Rendering ayarları:
Kamera ayarları:
13.6. IFS Fractal
Fraktal tabanlı üstün yetenekli filtrelerden biridir. İnanılmaz
şekilde gerçekçi şekiller, yapraklar, çiçekler, dallar hatta ağaçlar
bile oluşturabilirsiniz. Dikkat etmeniz gereken nokta, pencerede yer
alan üçgenlere çok küçük değişiklikler yapmanız gerektiğidir. Aksi
halde ekrandan taşan, kontrolü zor desenler oluşabilir. Alışıp
mantığını kavradıktan sonra gerçekçi bir yaprak ya da ağaç yapmak size
çok kolay gelecektir. Bu filtrenin kullanımıyla ilgili örnek
uygulamalara GimpTr sitesinden ulaşabilirsiniz.
Filtre penceresinde solda fraktala ait bileşen penceresi, sağda ön
izleme ekranı, üstte çeşitli araçlar ve altta seçenek düğmeleri yer
almaktadır.
13.7. Checkerboard
Katman içeriğini değiştirerek dama tahtası görünümlü bir desen
oluşturur. Desen renkleri, araç kutusunda ön ve arka plan renklerinden
alınır.
13.8. CML Explorer
Doku oluşturma filtrelerinin en önemlisidir. Çok beceriklidir ama
bir o kadar da karmaşık bir yapıya sahiptir. Cellular Automata isimli
bir matematik yöntem kullanır. Hue, Saturation, Value, Gelişmiş, Diğer
ve Misc.ops sekmeleri altında çok sayıda ayar bulunur.
13.9. Diffraction Patterns
Kırınım ve dalga girişim dokuları oluşturur. Frekans, dış hatlar ve
kenar keskinliği değerlerini ayarlamanıza izin verir. Burada dokunun
parlaklık, saçılma ve polarizasyon değerlerini de belirleyebilirsiniz.
Önizlemesi otomatik olmadığı için her seferinde güncelle düğmesine
basmanız gerekir. Karmaşık, rengarenk dokular oluşturmak için çok ideal
bir filtredir.
13.10. Grid
Resminize ızgara ekler. Kullanılacak kılavuz çizgilerin genişlik,
boşluk, renk gibi değerleri kullanıcı tarafından ayarlanabilir.
Izgaranın yatay ve düşey çizgileriyle kesişim yerleri için ayrı ayrı
ayarlar vardır. Öntanımlı olarak yatay ve düşey değerler birlikte
simetrik olarak uygulanır. Sadece birini değiştirmek istediğinizde
pencerede görünen simgeye tıklayarak zinciri ayırmanız gerekir.
13.11. Jigsaw
Resminizi bir yapboza dönüştürür. Kenarlarda düzeltme (antialising)
kullanılmadığı için bir miktar düzleştirme (Örneğin Gaussian Blur ile
hafif bulanıklaştırma), görünümü güzelleştirebilir.
Filtre uyguladıktan sonra yapbozun bazı parçalarını seçmek
isterseniz, beyaz dolu başka bir katmana filtreyi uygulayın, katman
kipini üstüne koyup yapın ve araçlar kutusundaki sihirli değnekle
istediğiniz parçayı seçin.
13.12. Maze
Seçili katmanın içeriğini silerek, üstüne en aşağıdaki gibi siyah beyaz labirent deseni üretir.
Alıntıdır..
Web siteniz, duvar kâğıdınız ya da görsel çalışmalarınız için birkaç
basit ayarla doku ve desen üretmek istiyorsanız tarama filtreleri tam
size göre demektir. İnanılmaz şekilde gerçekçi şekiller, yapraklar,
çiçekler, dallar hatta ağaçlar bile oluşturabileceğiniz IFS Fractal
filtresi de bu başlık altında yer alıyor. Yeni kullanıcıların en çok
merak ettikleri konulardan biri olan geometrik şekillerin Gimp ile
nasıl çizileceği meselesine ise, Gfig filtresi içerdiği çizim
araçlarıyla önemli bir çözüm sunuyor. Bütün bu konular ve daha
fazlasını yazı içinde bulabilirsiniz.
Bölüm 13: Tarama Filtreleri
13.1. Plasma
Filtre tamamen doymuş renklerden bir görünüm oluşturur. Kuvvetli
renkler bazen rahatsız edici olsa da renksizleştirdiğinizde çok ilginç
yüzeyler elde edebilirsiniz.
- Random Seed: Rastgele sıralama ögelerini kontrol eder.
- Turbulence: Oluşacak plazmanın karmaşıklığını
kontrol eder. Büyük değerler soyut yağlı boya çalışmalarındaki gibi
sert bulut görünümü verirken küçük değerler sis, sigara dumanı gibi
daha yumuşak bir bulut görünümü üretir.
13.2. Fog
Yeni bir katman oluşturarak çalışmanıza sis görünümü katar.
- Layer name: Sis katmanına vermek istediğiniz isim.
- Fog color: Oluşturmak istediğiniz sisin rengini yandaki renk paletinden seçiyorsunuz.
- Turbulence: Sisin yoğunluğunu ve dağılım miktarını belirler.
- Opacity: Sis katmanının saydamsızlık miktarını ayarlar.
13.3. Solid Noise
Solid noise filtresi harika bir doku oluşturucudur. Gri ölçeklidir
ve renkli bir resme uygulasanız bile var olan arka plan katmanının
üstüne yeniden yazar. Ayrıca Warp, Bump Map gibi harita filtreleri için
çok güzel yer değiştirme haritaları oluşturabilirsiniz. “Turbulence”
ayarı ile çok gerçekçi bulut görünümleri elde edebilirsiniz.
- Random Seed: Filtrenin rastgele davranışını
kontrol eder. Değeri elle klavyeden girebileceğiniz gibi “New seed”
düğmesine basarak rastgele bir değer üretilmesini de sağlayabilirsiniz.
“Randomize” ifadesi seçiliyse klavyeden değer girişine izin verilmez ve
filtre kendi bir değer oluşturur. - Turbulent: Eğer seçerseniz, bulut, sigara dumanı, su üstünde yüzen yağ gibi çok ilginç görünümler elde edebilirsiniz.
- Detail: Gürültü dokusundaki detay miktarını
belirler. Büyük değerler detayı arttırır ve gürültüyü küçük parçalar
şeklinde göstererek katı bir görünüm sunar. Küçük değerlerse daha
yumuşak ve bulutsu görünümler oluşturur. - Tileable: Eğer seçiliyse döşeme olarak
kullanabileceğiniz bir gürültü elde edersiniz. Örneğin web sayfanızın
döşemesi olarak kullandığınızda kesişim yerleri belli olmayan dikişsiz
bir görünüm oluşturur. - X / Y Size: Gürültünün x (yatay) ve y (dikey) doğrultusundaki görünüm miktarı ve boyutunu ayarlar.
13.4. Difference Clouds
Solid noise filtresi ile aynı ayar ve özelliklere sahiptir. Bu
filtreden ayrıldığı nokta, uygulama olarak Fark katman kipini
kullanmasıdır.
13.5. Flame
Değişik fraktal modelleri üretebilen bir filtredir. Filtre
penceresinde rendering ve kamera değerlerini düzenleyebilirsiniz. Bu
filtre 1024x768 resimlerde çalışırken maalesef daha büyük resimlerde
düzgün neticeler vermez.
- Düzenle: Dokuz farklı önizlemenin bulunduğu yeni
bir pencere açar. Merkezde seçili desen ve çevresinde bu desenden
türetilmiş sekiz farklı görünüm yer alır. Merkezdeki desene fareyle
tıklayarak farklı değişkenler elde etmek mümkündür. Çeşitlemelerin
farklı görünümleri için variation menüsünde yer alan listeden değişik
temalar seçebilirsiniz. - Aç: Önceden kaydedilmiş Flame ayar dosyasını açmanızı sağlar.
- Kaydet: Sonraki çalışmalarınızda kullanmak üzere mevcut filtre ayarlarınızı kaydetmenize olanak sağlar.
Rendering ayarları:
- Parlaklık: Flame nesnesinin parlaklığını ayarlar.
- Kontrast: Parlak ve karanlık bölgeler arasındaki karşıtlığı ayarlar.
- Gamma: Orta parlaklıktaki bölgelerde gama düzenlemesi yapar.
- Sample Density: İşlenmiş desenlerin çözünürlüğünü
ayarlar. Ön izlemede bir değişiklik olmaz. Büyük değerler düz ve
yumuşak işleme yaparken küçük değerler sprey ya da parçalı bulutlu bir
görünüm katar. - Color map: Flame deseninin renk harmanını
ayarlamak için farklı seçenekler sunar. Açılır listeden gradyen (geçiş
efekti) seçilir ve seçili gradyen araç kutusunda görünür.
Kamera ayarları:
- Zoom: Oluşturulan desene zoom (yakınlaştırma) yapmanızı sağlar.
- X/Y: Oluşturulan Flame efektinin resim üstünde istediğiniz bölgeye taşımanıza yardımcı olur.
13.6. IFS Fractal
Fraktal tabanlı üstün yetenekli filtrelerden biridir. İnanılmaz
şekilde gerçekçi şekiller, yapraklar, çiçekler, dallar hatta ağaçlar
bile oluşturabilirsiniz. Dikkat etmeniz gereken nokta, pencerede yer
alan üçgenlere çok küçük değişiklikler yapmanız gerektiğidir. Aksi
halde ekrandan taşan, kontrolü zor desenler oluşabilir. Alışıp
mantığını kavradıktan sonra gerçekçi bir yaprak ya da ağaç yapmak size
çok kolay gelecektir. Bu filtrenin kullanımıyla ilgili örnek
uygulamalara GimpTr sitesinden ulaşabilirsiniz.
Filtre penceresinde solda fraktala ait bileşen penceresi, sağda ön
izleme ekranı, üstte çeşitli araçlar ve altta seçenek düğmeleri yer
almaktadır.
- Araç çubuğu: Taşı, döndür, perspektif, yeni, sil, geri al, yinele gibi çeşitli araçların yer aldığı çubuktur.
- Spatial Transformation: Fraktalla ilgili bilgi verir ve koordinat, açı, döndürme açısı gibi değerlerin elle girilmesine izin verir.
- Simple color transformation: Seçili fraktal bileşeninin rengini değiştirir.
- Full color transformation: Her bir renk kanalı ve alfa kanalı için renk belirlemenizi sağlar.
- Scale Hue/Value: Farklı renklerde çok sayıda
fraktalınız varsa renkler her biri için harmanlanır. Kısaca fraktalın
renklendirmeden ne derece etkileneceğini belirler.
13.7. Checkerboard
Katman içeriğini değiştirerek dama tahtası görünümlü bir desen
oluşturur. Desen renkleri, araç kutusunda ön ve arka plan renklerinden
alınır.
- Psychobilly: Dama tahtasına kuş tüyü yorgan görünümü verir.
- Size: Dama tahtasında yer alan karelerin boyutunu belirler.
13.8. CML Explorer
Doku oluşturma filtrelerinin en önemlisidir. Çok beceriklidir ama
bir o kadar da karmaşık bir yapıya sahiptir. Cellular Automata isimli
bir matematik yöntem kullanır. Hue, Saturation, Value, Gelişmiş, Diğer
ve Misc.ops sekmeleri altında çok sayıda ayar bulunur.
- New seed, Fix seed, Random seed: Filtrenin
rastgele değerler üretmesini sağlar. “New Seed” düğmesine bastığınızda
filtrenin değişik bir rastgele kaynağı kullanılır. Yapılan değişiklik
önizleme penceresinde görülür. “Fix seed” düğmesi, filtre ögelerini
koruyup aynı efektin yeniden üretilmesinde kullanılır. “Random seed”
rastgele değerler üretir.
- Aç, Kaydet: Bu düğmeler doku ayarlarını sonradan kullanılmak üzere bir dosya olarak kaydeder.
- Hue sekmesi: HSV renk modelinde çalışır. Hue (renk
tonu) ayarlarını bu sekme altında yapabilirsiniz. Ayarların içeriğini
yazmaya kalksak kalın bir kitap elde etmiş oluruz. En doğrusu deneyerek
tecrübe kazanmaktır. - Saturation sekmesi: HSV renk modelinin doygunluk bileşenlerinin ayarlarının yapıldığı sekmedir. Seçenekler Hue sekmesinin benzeridir.
- Value Sekmesi: HSV renk modelinin parlaklık bileşenlerinin ayarlarının yapıldığı sekmedir. Seçenekler Hue sekmesinin benzeridir.
- Gelişmiş sekmesi: Üç HSV kanalının ( renk tonu, doygunluk ve parlaklık ) ayarlarını yapar.
- Others sekmesi: Resim görünümü ve rastgelelikle ilgili farklı değişkenlerin bulunduğu sekmedir.
- Miscellaneous options sekmesi: Kopyalama ve
yükleme ile ilgili farklı seçeneklerin bulunduğu sekmedir. Kopyalama
ayarları bir HSV kanalındaki bilginin bir başka kanala aktarılmasını
sağlar. Yükleme ayarlarıyla önceden kullanılan ayarları
yükleyebilirsiniz. Bütün ayarların yüklenmesini istemiyorsanız, kaynak
ve bir de hedef kanalı seçebilirsiniz.
13.9. Diffraction Patterns
Kırınım ve dalga girişim dokuları oluşturur. Frekans, dış hatlar ve
kenar keskinliği değerlerini ayarlamanıza izin verir. Burada dokunun
parlaklık, saçılma ve polarizasyon değerlerini de belirleyebilirsiniz.
Önizlemesi otomatik olmadığı için her seferinde güncelle düğmesine
basmanız gerekir. Karmaşık, rengarenk dokular oluşturmak için çok ideal
bir filtredir.
13.10. Grid
Resminize ızgara ekler. Kullanılacak kılavuz çizgilerin genişlik,
boşluk, renk gibi değerleri kullanıcı tarafından ayarlanabilir.
Izgaranın yatay ve düşey çizgileriyle kesişim yerleri için ayrı ayrı
ayarlar vardır. Öntanımlı olarak yatay ve düşey değerler birlikte
simetrik olarak uygulanır. Sadece birini değiştirmek istediğinizde
pencerede görünen simgeye tıklayarak zinciri ayırmanız gerekir.
- Width: Yatay, düşey ızgara çizgilerinin ve kesişim (Intersection) yerlerinin kalınlığını ayarlar.
- Spacing: Izgara çizgileri arasındaki mesafeyi ayarlar. Intersection değişkeni kesişim noktaları arasındaki boşluğu temizler.
- Offset: Sol üst köşeye göre ızgara çizgilerinin konumunu belirler.
- Color Selectors: Izgara çizgileri ve kesişim yerlerinin renklerini belirlememize izin verir.
13.11. Jigsaw
Resminizi bir yapboza dönüştürür. Kenarlarda düzeltme (antialising)
kullanılmadığı için bir miktar düzleştirme (Örneğin Gaussian Blur ile
hafif bulanıklaştırma), görünümü güzelleştirebilir.
Filtre uyguladıktan sonra yapbozun bazı parçalarını seçmek
isterseniz, beyaz dolu başka bir katmana filtreyi uygulayın, katman
kipini üstüne koyup yapın ve araçlar kutusundaki sihirli değnekle
istediğiniz parçayı seçin.
- Number of Tiles: Yatay ve düşeyde kullanılacak döşeme sayısını belirler.
- Bevel Width: Yapboz parçalarının kenar eğimini
ayarlar. Örneğin ahşap yapboz için küçük değerler, mukavva yapbozlar
içinse büyük değerler kullanılır. - Highlight: Her bir parçanın kenarlarında görünecek
aydınlanma miktarını belirler. Bunu yapbozun yapıldığı maddenin
parlaklığı olarak da düşünebilirsiniz. Bu değer Bevel width
değeri ile de ilişkilidir. Kural olarak yapboz parçalarının sayısı
arttıkça Bevel ve highlight değerleri de azaltılmalıdır. Öntanımlı
değerler 500X500 benek resim için uygundur.
- Jigsaw Style: İki çeşit yapbozdan birini seçebilirsiniz. Düz çizgili görünüm için square, kavisli parçalar için Curved stili kullanılır.
13.12. Maze
Seçili katmanın içeriğini silerek, üstüne en aşağıdaki gibi siyah beyaz labirent deseni üretir.
- Width/Height: Labirentteki yolların sayısını belirler. Küçük width ve height değerleri daha fazla yol oluşmasını sağlar.
- Tileable: Eğer çalışmanızı döşeme olarak kullanmak istiyorsanız seçili hale getirin.
- Seed: Kendiniz bir sayı belirleyebilir ya da
Randomize ifadesini seçerek filtrenin sizin yerinize bir sayı seçmesini
sağlayabilirsiniz. - Algorithm: Labirent yapımı için iki algoritmadan
birini seçebilirsiniz: Depth First ve Prim's Algorithm. Çalışmanızda
ikisini de ayrı ayrı uygulayarak size uyan algoritmayı
belirleyebilirsiniz.
Alıntıdır..