Gimp Filtreleri - 5
Özgür yazılımların yaygınlaşmasında en önemli eksiğimiz
belgelendirme gibi görünüyor.Örneğin İnternet'te Gimp ile ilgili arama
yaptığınızda yerli sitelerin çoğunda farklı kişiler tarafından Gimp
araçlarının tanıtıldığını görüyoruz. Bu noktada topluluk olmanın
gerekliliği bir kez daha ortaya çıkıyor. Aynı araçların tanıtımı tekrar
tekrar yapılacağına bir topluluk bünyesinde iş paylaşılıp sağlıklı bir
belgelendirme çalışması üstünde durulsa kullanıcıya her konuda yol
gösterici bir kaynak sağlanmış olur. Bu yazı dizisi tamamlandığında
filtreler konusunun belgelendirmesi bitmiş olacak. Sonra farklı bir
başlığın belgelendirmesi başlayacak. Gimp belgelendirmesinde ekip
çalışması yapmak isteyen arkadaşlar varsa tanışmak ve ortak bir şeyler
ortaya çıkarmak isterim.
Beşinci yazımızda “Sanatsal” ve “Web” başlığı altında bulunan filtreleri ve özelliklerini inceleyeceğiz. Hazır konusu gelmişken, Gimp ile web tasarımı yapılır mı? Yapılırsa nasıl? gibi sorulara cevap verme ve yol gösterme açısından dört bölümlük bir yazı oluşturdum. İsteyen arkadaşlar bu adresten derslere ulaşabilir.
BÖLÜM 9: SANATSAL FİLTRELER
Apply Canvas: Uygulandığı bölgeye tablo (resim tuvali) görünümü katar. Filtre özelliklerini incelersek;
• Direction: Tablo
görünümü verme işlemine nereden başlanacağını ayarlar. Ayrıca bu
şekilde ışıklandırmanın hangi yönden olacağını da belirlemiş oluruz.
• Derinlik: Uygulanacak tuval efektinin miktarını ayarlar. Büyük değerler resimdeki detayların azalmasına neden olur.
Cartoon:
Filtre koyu bölgeleri daha da koyulaştırarak sonradan renklendirilmiş
bir kara kalem çalışması izlenimi verir. Böylece resminiz renkli bir
karikatüre dönüşmüş olur. Filtre ayarlarını incelediğimizde;
• Mask radius: Filtrenin
işlem yaptığı bölgeyi belirler. Büyük değerler ince siyah çizgiler
oluştururken daha az detay verir. Küçük değerlerde ise resimdeki
detaylar daha belirgindir.
• Percent black: Resme
eklenecek siyah renk miktarını ayarlar. Küçük değerler renkli
bölgelerle koyu bölgeler arasında yumuşak bir geçiş yaparken büyük
değerler çizgileri daha kalın, koyu ve belirgin hale getirir. Güzel bir
sonuç için genelde ortalama değerler işinizi görür.
Clothify:
Çalışmanıza örgü, kumaş gibi bir görünüm katar. Bunun için resme
gürültü, bulanıklık ve map object filtrelerini uygular. Filtre
özellikleri :
• X, Y bulanıklığı: Uygulanacak bulanıklaştırma filtresinin değerlerini belirler.
• Azimut : Resimde kullanılacak ışıklandırma yönünü belirler. Sıfır derece ile sol yönden başlar ve bu artış saat yönünde devam eder.
• Derinlik: Işık kaynağının uzaklığını belirler. Değer arttıkça ışık miktarı azalır.
Cubism: Çalışmanıza yarı saydam dokuma kağıdı üzerinde küçük karelerden oluşturulmuş görünümü verir. Filtre özellikleri incelendiğinde;
• Tile Size: Döşeme olarak kullanılacak karelerin büyüklüğünü belirler.
• Tile Saturation: Kullanılacak
karelerin saydamsızlığını belirler. Büyük değerler karelere daha
kuvvetli bir görünüm katar bu da karelerin altında kalan bölgeyi
görmemizi engeller. Küçük değerler karelerin arkasında kalan bölgeyi
algılamamızı kolaylaştırır. Eğer değeri sıfır olarak belirler ve altta
bulunan “background colour” seçeneğini seçmezseniz sadece siyah renkte
bir katman oluşur.
• Use Background Color: Döşeme
karelerini resmin bütün renklerinden oluşturur ve Tile Saturation
değerine bağlı bir renk ölçeğiyle resmi boyar. Eğer Tile Saturation
değeri küçük ise bu renk ölçeği arkaplan renginin görünmesine izin
verir. Eğer resimde alfa kanalı var ise renk ölçeği de saydam olur.
GIMPressionist:
İçerdiği özellikleri göz önüne aldığımızda bu filtre için sanatsal
filtrelerin şahı diyebiliriz. GIMPressionist ile çalışmanıza pek çok
özellik ekleyebilirsiniz. Kısaca bu özelliklerden bahsedelim :
• Önizleme : Yaptığınız
değişikleri resim üzerinde gösterir. Önizleme yapabilmek için
istediğiniz ayarları yaptıktan sonra uygula ve ardından güncelle
düğmelerine basmanız gerekir.
• Presets : Pek
çok değişken seçim yapabileceğiniz bir liste sunar. Seçilen her bir
değerin kağıt, fırça, renk, yerleştirme gibi seçilen değerlerle
birleştirildiğini düşündüğümüzde karşımıza astronomik sayıda seçim
yapabileceğimiz olasılığı çıkıyor. Bu özellikten dolayı filtre yazarı
tarafından önemli bir özellik daha eklenmiş. Ayarlarla uğraşırken ilgi
çekebilecek bir Preset bulursanız bunu saklamak ve hatta eklentinin
yazarına göndermek için kaydetme imkânı tanıyor.
• Paper: Resmimizi
boyamada kullanılacak döşeme desenlerini bu bölümde yer alan listeden
seçiyoruz. Seçtiğimiz döşemeyi hemen sağ tarafta bulunan pencereden
önizleme yapabiliriz.
• Brush: Boyamada
kullanılacak fırçayı bu sekme altında yer alan listeden seçiyoruz.
Listede yer alan fırçaların önizlemesini sağ tarafta bulunan ufak
pencereden görebiliriz.
• Orientation: Fırça
darbelerinin yön uyumunu sağlar. Bir ressam her zaman aynı fırça
açısını kullanmaz. Bazı efektleri belirginleştirmek için fırça
darbelerinin yönlerini değiştirebilir. Bu sekme bize farklılaşma
konusunda yardım eder.
• Size: Fırça özelliklerini bu sekmeden belirliyoruz.
• Placement : Fırça darbelerinin resim üzerinde dağılımı ile ilgili ayarlamaların yapıldığı sekmedir.
• Color: Bu sekmede fırça darbelerinin rengi ve yapısı ayarlanır.
• General: Arkaplan, gölge ve kabartma özellikleri ile ilgili ayarlamaları bu sekme altında yapıyoruz.
Oilify: Oilify filtresi resminize yağlı boya görünümü verir. Filtre seçenekleri;
• Mask Size: Resmi
yağlı boyaya dönüştürmek için kullanılacak fırça maskesinin boyutunu
belirler. Büyük değerler resimdeki detayların azalmasına neden olur.
• Use Intensity Algorithm: İşlem kipini değiştirerek resimdeki renk ve detayların korunmasını sağlar.
Photocopy: Çalışmanıza fotokopi görünümü verir. Filtre özelliklerini incelediğimizde;
• Mask Radius:
Büyük değerler beyaz bölgelerin çevresindeki siyah çizgileri
kalınlaştırırken, küçük değerler koyuluğu azaltır ve daha fazla detay
görülür.
• Sharpness: 0.0-1.0 aralığında fotokopinin netliğini ayarlar.
• Percent Black: Resimdeki
koyuluk miktarını ayarlar. Küçük değerler renkli bölgeleri
koyulaştırırken yumuşak, ince ve daha az belirgin çizgiler oluşturur.
Büyük değerlerde ise çizgiler kalın, koyu ve nettir. İyi bir sonuç için
orta değerler tavsiye edilir.
• Percent White: Bu değişken resimdeki beyaz piksellerin oranını artırır.
Predator: Çoğu
korku filminde yaratıkların gözüyle çevre ve insanlar, detaysız sadece
sınırları belirginleştirecek birkaç ana renk ile gösterilir. Predator
filtresi uygulandığında resimlere bu görünümü verir. Alfa kanalı yoksa
resme ekler. Ayrıca RGB formatındaki resimlerde daha iyi sonuç verir.
Filtre seçeneklerini incelediğimizde;
• Edge Amount : Sınır tanımlamasını ayarlar. Büyük değerler daha çok sınırı belirginleştirerek nesnelerin detayını arttırır.
• Pikselleştir: Eğer seçiliyse resme Predator filtresinden önce bulanıklaştır başlığı altında bulunan Pixelize filtresini uygular.
• Pixel Amount: Kullanılacak piksellerin boyutunu ayarlar. Aslında bu seçenek resmin çözünürlüğünün azalmasına neden olur.
• Keep Selection: Filtrenin varsa sadece seçili bölgeye uygulanmasını sağlar. Bir seçim bölgesi yoksa filtre tüm katmana uygulanır.
• Separate Layer: Seçimi durumunda aktif katman kopyalanır ve filtre bu kopya katmana uygulanır. Asıl katman filtreden etkilenmemiş olur.
Soft Glow: Resme beyaz renkli hafif parlak bir ışıklandırma katar. Filtre seçenekleri;
• Glow radius: Kullanılacak efektin keskinliğini ayarlar.
• Brightness: Resimdeki aydınlık bölgelere uygulanacak arttırımın derecesini kontrol eder.
• Sharpness : Filtrenin resmi ne kadar etkileyeceğini ayarlar.
Van Gogh (LIC):
LIC ifadesinin açılımı Line Integral Convolution’dır. (Çizgisel
integral) Filtrenin yazarı eklentiye böyle bir matematiksel terim adı
vermek istemiş. Filtre bir resme yönlü bulanıklık eklemek (astigmatizm)
ya da kumaş dokuma desenleri oluşturmak için kullanılır. Bulanıklık
efekti eklemek için “With Source Image” ifadesini seçmeniz gerekir. Bir
dokuma oluşturmak için de “with white noise” seçili olmalıdır. Filtre
seçeneklerini incelediğimizde ;
• Effect Channel: Hue, Saturation veya Brightness kanallarından birini ekler.
• Effect Operator: Derivative seçeneği Gradyan’ı tersine çevirir.
• Filter Length: Resme
bulanıklık uygulandığında miktarını belirler. Ayrıca doku deseni
oluşturulduğunda küçük değerler düz, büyük değerler ise pürüzlü
yüzeyler oluşturur.
• Noise agnitude: Resimdeki beyaz gürültünün miktarını ayarlar.
• Integration Steps: Doku deseni oluşturmada kullanılacak gradyan haritasının etkisini belirler.
• Minimum/Maximum Values: Bu
değerler doku deseninin kontrast ayarını düzenler. Küçük değerler
yüksek kontrastta ve büyük değerler düşük kontrastta sonuç verir.
WEAVE: Resme kalın şeritlerden örgü ile örülmüş görünümü katar. Filtre özelliklerinde bu örgünün görünümüyle ilgili bulunan ayarlar.
• Ribbon Width: Şeritlerin genişliği
• Ribbon Spacing:Şeritler arasındaki boşluk
• Shadow Darkness:Gölge koyuluğu
• Shadow Depth: Gölge derinliği
• Thread Length: Örgü ipliğinin uzunluğu
• Thread Density: İpliğin yoğunluğu
• Thread Intensity: İpliğin kullanılma miktarı
BÖLÜM 10 : WEB FİLTRELERİ
ImageMap: Web sayfalarında kullanılan resimlerin
bazı bölgelerinde “..... için buraya tıklayın” şeklinde link içeren
yazılar görürüz. ImageMap filtresi herhangi bir web tasarım yazılımına
gerek kalmadan resim üstünde bunu yapmamızı sağlar. Filtre
özelliklerini incelersek açılan pencerede üç bölüm vardır. Bunlar
“Seçim Aracı”, “Resim” ve “Link” bölümleridir.
• Seçim Aracı: En solda bulunan seçim aracı bölümünden dörtgen, yuvarlak ya da çokgen seçim aracını seçiyoruz.
• Resim: Resim üstünde istediğimiz bölgede seçimi
yapıyoruz. Seçim yaptıktan sonra sonra yeni bir tanımlama penceresi
açılır. Bu pencereden verdiğimiz linkin tipini (web sitesi, e-mail, FTP
vs.) seçiyoruz ve adresi yazıyoruz.
• Link: Eklediğimiz link ya da linklerin görüldüğü bölümdür. Burada yer alan linkleri değiştirebilir ya da silebilirsiniz.
Bu
filtreyle örneğin bir Türkiye haritası üzerinde bütün şehirleri çokgen
seçim aracını kullanıp seçebilir ve her şehrin İnternet sayfasına link
verebilirsiniz. Belgeyi kaydetmek istediğinizde resim_adı.map adıyla
kodların yer aldığı bir metin belgesi olarak kaydeder. Yani resim
üstüne kayıt yapmaz. Yaptığı sadece resim üstünde harita oluşturmaktır.
Bu kodlar HTML belgenize eklenecek olan kodlarıdır. Oluşan metin
belgesinin uzantısını html yapıp İnternet tarayıcınızla açarsanız
linkin oluştuğunu görebilirsiniz. Tabi resim ve html belgesinin aynı
dizinde olmalı.
Semi-Flatten: Filtre,
İndisli resimlerde saydam bölümlere geçişlerde alan rengi ile alan
kenarındaki renk arasında geçişi sağlamada oluşabilecek problemleri
çözmek için kullanılır. İndisli GIF formatı (0-255 alfa aralığında) tam
saydamlığı destekler fakat yarı saydamlığı desteklemez (1-254). Yarı
saydam bölgeleri ya tam saydam yapar ya da saydamsızlaştırır. Böylece
anti-alising uygulayıp web sayfanıza koyacağınız logonuzu bozmuş olur.
Filtreyi
uygulamadan önce Web sayfanızın arka plan rengini bilmek zorundasınız.
Araçlar penceresinde yer alan FB / BG (ön plan / arka plan) renk
ayarlarında BG rengini web sayfanızın arkaplan rengi ile aynı
yapmalısınız. Semi-flatten filtresi FG rengini alfa değerine bağlı
olarak logo renginizle birleştirecek ve anti-alising doğrulaması
yapacaktır. Bu arada ufak bir hatırlatma yapayım; filtrenin
uygulanabilmesi için resminizin alfa kanalının olması gerekir. Eğer yok
ise Katmanlar > Şeffaflık > Alfa Kanalı Ekle yolundan resminize alfa kanalı ekleyebilirsiniz.
Slice:
Gimp’in sadece Linux sürümlerinde olan güzel bir filtre. Gimp ile
hazırladığınız bir web şablonundan sizi hiç uğraştırmadan bir HTML
belgesi oluşturuyor. Resimlerinizi önce istediğiniz yerlerinden
dilimliyor sonra tablo kullanarak html belgesi olarak birleştiryor.
Filtreyi kullanmadan önce resminizin nerelerden dilimlenmesini
istiyorsanız oralara kılavuzlar eklemelisiniz.Bunun için takip
edeceğiniz yol şu şekildedir: Resim > Kılavuzlar > New Guide ile
resminize yeteri miktarda yatay (horizontal) ve düşey (vertical)
klavuzlar ekleyin. Klavyeden M tuşuna bastıktan sonra bu kılavuzları
fareyle resmin üstünde istediğiniz yere sürükleyebilirsiniz. Bu şekilde
yatay ve düşey kılavuzları resmin nasıl parçalanmasını istiyorsanız
öyle yerleştirin. Yerleştirme işlemi bittikten sonra Filtreler > Web > Slice yolunu takip edin. Açılan penceredeki seçenekleri inceleyelim :
• Path for HTML export : HTML belgenizin oluşturulacağı dizini belirliyorsunuz.
• Filename for Export: Oluşacak belgenin adını belirtiyorsunuz.
• Image Name Prefix: Resimlere ait oldukları tabloya ait bir ön isimlendirme.
• Image Format: GIF, JPEG, PNG dosya biçimlerinden birini seçiyorsunuz.
• Seperate Image Folder: Eğer
resimlerin HTML belgesinden ayrı bir dizin içinde olmasını istiyorsanız
“yes”, istemiyorsanız “no” ifadesini seçiyorsunuz.
• Folder for Images Export: Resimlerin toplanacağı dosyanın adını yazıyorsunuz.
• Space Between Table Elements: Oluşacak tablo hücreleri arasındaki boşluk miktarını belirtiyorsunuz.
• Javascript for Onmouseover and Clicked: Eğer “yes” ifadesini seçerseniz filtre HTML kodu gibi bir de javascript kodu (fare resmin üstüne geldiğinde ) ekler.
• Skip Animation for Table Caps: “no” ifadesini seçtiyseniz her bir tablo hücresine...
şeklinde bir link ekler. “yes” ifadesi -ki öntanımlı değeri budur-
seçiliyse ve iki yatay iki de düşey kılavuz varsa, ilk ve son satır ve
sütunlara link eklemez. HTML belgesi oluştuktan sonra kwrite ile açıp
bu linkleri düzenleyebilir ya da silebilirsiniz.
Alıntıdır..
Özgür yazılımların yaygınlaşmasında en önemli eksiğimiz
belgelendirme gibi görünüyor.Örneğin İnternet'te Gimp ile ilgili arama
yaptığınızda yerli sitelerin çoğunda farklı kişiler tarafından Gimp
araçlarının tanıtıldığını görüyoruz. Bu noktada topluluk olmanın
gerekliliği bir kez daha ortaya çıkıyor. Aynı araçların tanıtımı tekrar
tekrar yapılacağına bir topluluk bünyesinde iş paylaşılıp sağlıklı bir
belgelendirme çalışması üstünde durulsa kullanıcıya her konuda yol
gösterici bir kaynak sağlanmış olur. Bu yazı dizisi tamamlandığında
filtreler konusunun belgelendirmesi bitmiş olacak. Sonra farklı bir
başlığın belgelendirmesi başlayacak. Gimp belgelendirmesinde ekip
çalışması yapmak isteyen arkadaşlar varsa tanışmak ve ortak bir şeyler
ortaya çıkarmak isterim.
Beşinci yazımızda “Sanatsal” ve “Web” başlığı altında bulunan filtreleri ve özelliklerini inceleyeceğiz. Hazır konusu gelmişken, Gimp ile web tasarımı yapılır mı? Yapılırsa nasıl? gibi sorulara cevap verme ve yol gösterme açısından dört bölümlük bir yazı oluşturdum. İsteyen arkadaşlar bu adresten derslere ulaşabilir.
BÖLÜM 9: SANATSAL FİLTRELER
Apply Canvas: Uygulandığı bölgeye tablo (resim tuvali) görünümü katar. Filtre özelliklerini incelersek;
• Direction: Tablo
görünümü verme işlemine nereden başlanacağını ayarlar. Ayrıca bu
şekilde ışıklandırmanın hangi yönden olacağını da belirlemiş oluruz.
• Derinlik: Uygulanacak tuval efektinin miktarını ayarlar. Büyük değerler resimdeki detayların azalmasına neden olur.
Cartoon:
Filtre koyu bölgeleri daha da koyulaştırarak sonradan renklendirilmiş
bir kara kalem çalışması izlenimi verir. Böylece resminiz renkli bir
karikatüre dönüşmüş olur. Filtre ayarlarını incelediğimizde;
• Mask radius: Filtrenin
işlem yaptığı bölgeyi belirler. Büyük değerler ince siyah çizgiler
oluştururken daha az detay verir. Küçük değerlerde ise resimdeki
detaylar daha belirgindir.
• Percent black: Resme
eklenecek siyah renk miktarını ayarlar. Küçük değerler renkli
bölgelerle koyu bölgeler arasında yumuşak bir geçiş yaparken büyük
değerler çizgileri daha kalın, koyu ve belirgin hale getirir. Güzel bir
sonuç için genelde ortalama değerler işinizi görür.
Clothify:
Çalışmanıza örgü, kumaş gibi bir görünüm katar. Bunun için resme
gürültü, bulanıklık ve map object filtrelerini uygular. Filtre
özellikleri :
• X, Y bulanıklığı: Uygulanacak bulanıklaştırma filtresinin değerlerini belirler.
• Azimut : Resimde kullanılacak ışıklandırma yönünü belirler. Sıfır derece ile sol yönden başlar ve bu artış saat yönünde devam eder.
• Derinlik: Işık kaynağının uzaklığını belirler. Değer arttıkça ışık miktarı azalır.
Cubism: Çalışmanıza yarı saydam dokuma kağıdı üzerinde küçük karelerden oluşturulmuş görünümü verir. Filtre özellikleri incelendiğinde;
• Tile Size: Döşeme olarak kullanılacak karelerin büyüklüğünü belirler.
• Tile Saturation: Kullanılacak
karelerin saydamsızlığını belirler. Büyük değerler karelere daha
kuvvetli bir görünüm katar bu da karelerin altında kalan bölgeyi
görmemizi engeller. Küçük değerler karelerin arkasında kalan bölgeyi
algılamamızı kolaylaştırır. Eğer değeri sıfır olarak belirler ve altta
bulunan “background colour” seçeneğini seçmezseniz sadece siyah renkte
bir katman oluşur.
• Use Background Color: Döşeme
karelerini resmin bütün renklerinden oluşturur ve Tile Saturation
değerine bağlı bir renk ölçeğiyle resmi boyar. Eğer Tile Saturation
değeri küçük ise bu renk ölçeği arkaplan renginin görünmesine izin
verir. Eğer resimde alfa kanalı var ise renk ölçeği de saydam olur.
GIMPressionist:
İçerdiği özellikleri göz önüne aldığımızda bu filtre için sanatsal
filtrelerin şahı diyebiliriz. GIMPressionist ile çalışmanıza pek çok
özellik ekleyebilirsiniz. Kısaca bu özelliklerden bahsedelim :
• Önizleme : Yaptığınız
değişikleri resim üzerinde gösterir. Önizleme yapabilmek için
istediğiniz ayarları yaptıktan sonra uygula ve ardından güncelle
düğmelerine basmanız gerekir.
• Presets : Pek
çok değişken seçim yapabileceğiniz bir liste sunar. Seçilen her bir
değerin kağıt, fırça, renk, yerleştirme gibi seçilen değerlerle
birleştirildiğini düşündüğümüzde karşımıza astronomik sayıda seçim
yapabileceğimiz olasılığı çıkıyor. Bu özellikten dolayı filtre yazarı
tarafından önemli bir özellik daha eklenmiş. Ayarlarla uğraşırken ilgi
çekebilecek bir Preset bulursanız bunu saklamak ve hatta eklentinin
yazarına göndermek için kaydetme imkânı tanıyor.
• Paper: Resmimizi
boyamada kullanılacak döşeme desenlerini bu bölümde yer alan listeden
seçiyoruz. Seçtiğimiz döşemeyi hemen sağ tarafta bulunan pencereden
önizleme yapabiliriz.
• Brush: Boyamada
kullanılacak fırçayı bu sekme altında yer alan listeden seçiyoruz.
Listede yer alan fırçaların önizlemesini sağ tarafta bulunan ufak
pencereden görebiliriz.
• Orientation: Fırça
darbelerinin yön uyumunu sağlar. Bir ressam her zaman aynı fırça
açısını kullanmaz. Bazı efektleri belirginleştirmek için fırça
darbelerinin yönlerini değiştirebilir. Bu sekme bize farklılaşma
konusunda yardım eder.
• Size: Fırça özelliklerini bu sekmeden belirliyoruz.
• Placement : Fırça darbelerinin resim üzerinde dağılımı ile ilgili ayarlamaların yapıldığı sekmedir.
• Color: Bu sekmede fırça darbelerinin rengi ve yapısı ayarlanır.
• General: Arkaplan, gölge ve kabartma özellikleri ile ilgili ayarlamaları bu sekme altında yapıyoruz.
Oilify: Oilify filtresi resminize yağlı boya görünümü verir. Filtre seçenekleri;
• Mask Size: Resmi
yağlı boyaya dönüştürmek için kullanılacak fırça maskesinin boyutunu
belirler. Büyük değerler resimdeki detayların azalmasına neden olur.
• Use Intensity Algorithm: İşlem kipini değiştirerek resimdeki renk ve detayların korunmasını sağlar.
Photocopy: Çalışmanıza fotokopi görünümü verir. Filtre özelliklerini incelediğimizde;
• Mask Radius:
Büyük değerler beyaz bölgelerin çevresindeki siyah çizgileri
kalınlaştırırken, küçük değerler koyuluğu azaltır ve daha fazla detay
görülür.
• Sharpness: 0.0-1.0 aralığında fotokopinin netliğini ayarlar.
• Percent Black: Resimdeki
koyuluk miktarını ayarlar. Küçük değerler renkli bölgeleri
koyulaştırırken yumuşak, ince ve daha az belirgin çizgiler oluşturur.
Büyük değerlerde ise çizgiler kalın, koyu ve nettir. İyi bir sonuç için
orta değerler tavsiye edilir.
• Percent White: Bu değişken resimdeki beyaz piksellerin oranını artırır.
Predator: Çoğu
korku filminde yaratıkların gözüyle çevre ve insanlar, detaysız sadece
sınırları belirginleştirecek birkaç ana renk ile gösterilir. Predator
filtresi uygulandığında resimlere bu görünümü verir. Alfa kanalı yoksa
resme ekler. Ayrıca RGB formatındaki resimlerde daha iyi sonuç verir.
Filtre seçeneklerini incelediğimizde;
• Edge Amount : Sınır tanımlamasını ayarlar. Büyük değerler daha çok sınırı belirginleştirerek nesnelerin detayını arttırır.
• Pikselleştir: Eğer seçiliyse resme Predator filtresinden önce bulanıklaştır başlığı altında bulunan Pixelize filtresini uygular.
• Pixel Amount: Kullanılacak piksellerin boyutunu ayarlar. Aslında bu seçenek resmin çözünürlüğünün azalmasına neden olur.
• Keep Selection: Filtrenin varsa sadece seçili bölgeye uygulanmasını sağlar. Bir seçim bölgesi yoksa filtre tüm katmana uygulanır.
• Separate Layer: Seçimi durumunda aktif katman kopyalanır ve filtre bu kopya katmana uygulanır. Asıl katman filtreden etkilenmemiş olur.
Soft Glow: Resme beyaz renkli hafif parlak bir ışıklandırma katar. Filtre seçenekleri;
• Glow radius: Kullanılacak efektin keskinliğini ayarlar.
• Brightness: Resimdeki aydınlık bölgelere uygulanacak arttırımın derecesini kontrol eder.
• Sharpness : Filtrenin resmi ne kadar etkileyeceğini ayarlar.
Van Gogh (LIC):
LIC ifadesinin açılımı Line Integral Convolution’dır. (Çizgisel
integral) Filtrenin yazarı eklentiye böyle bir matematiksel terim adı
vermek istemiş. Filtre bir resme yönlü bulanıklık eklemek (astigmatizm)
ya da kumaş dokuma desenleri oluşturmak için kullanılır. Bulanıklık
efekti eklemek için “With Source Image” ifadesini seçmeniz gerekir. Bir
dokuma oluşturmak için de “with white noise” seçili olmalıdır. Filtre
seçeneklerini incelediğimizde ;
• Effect Channel: Hue, Saturation veya Brightness kanallarından birini ekler.
• Effect Operator: Derivative seçeneği Gradyan’ı tersine çevirir.
• Filter Length: Resme
bulanıklık uygulandığında miktarını belirler. Ayrıca doku deseni
oluşturulduğunda küçük değerler düz, büyük değerler ise pürüzlü
yüzeyler oluşturur.
• Noise agnitude: Resimdeki beyaz gürültünün miktarını ayarlar.
• Integration Steps: Doku deseni oluşturmada kullanılacak gradyan haritasının etkisini belirler.
• Minimum/Maximum Values: Bu
değerler doku deseninin kontrast ayarını düzenler. Küçük değerler
yüksek kontrastta ve büyük değerler düşük kontrastta sonuç verir.
WEAVE: Resme kalın şeritlerden örgü ile örülmüş görünümü katar. Filtre özelliklerinde bu örgünün görünümüyle ilgili bulunan ayarlar.
• Ribbon Width: Şeritlerin genişliği
• Ribbon Spacing:Şeritler arasındaki boşluk
• Shadow Darkness:Gölge koyuluğu
• Shadow Depth: Gölge derinliği
• Thread Length: Örgü ipliğinin uzunluğu
• Thread Density: İpliğin yoğunluğu
• Thread Intensity: İpliğin kullanılma miktarı
BÖLÜM 10 : WEB FİLTRELERİ
ImageMap: Web sayfalarında kullanılan resimlerin
bazı bölgelerinde “..... için buraya tıklayın” şeklinde link içeren
yazılar görürüz. ImageMap filtresi herhangi bir web tasarım yazılımına
gerek kalmadan resim üstünde bunu yapmamızı sağlar. Filtre
özelliklerini incelersek açılan pencerede üç bölüm vardır. Bunlar
“Seçim Aracı”, “Resim” ve “Link” bölümleridir.
• Seçim Aracı: En solda bulunan seçim aracı bölümünden dörtgen, yuvarlak ya da çokgen seçim aracını seçiyoruz.
• Resim: Resim üstünde istediğimiz bölgede seçimi
yapıyoruz. Seçim yaptıktan sonra sonra yeni bir tanımlama penceresi
açılır. Bu pencereden verdiğimiz linkin tipini (web sitesi, e-mail, FTP
vs.) seçiyoruz ve adresi yazıyoruz.
• Link: Eklediğimiz link ya da linklerin görüldüğü bölümdür. Burada yer alan linkleri değiştirebilir ya da silebilirsiniz.
Bu
filtreyle örneğin bir Türkiye haritası üzerinde bütün şehirleri çokgen
seçim aracını kullanıp seçebilir ve her şehrin İnternet sayfasına link
verebilirsiniz. Belgeyi kaydetmek istediğinizde resim_adı.map adıyla
kodların yer aldığı bir metin belgesi olarak kaydeder. Yani resim
üstüne kayıt yapmaz. Yaptığı sadece resim üstünde harita oluşturmaktır.
Bu kodlar HTML belgenize eklenecek olan kodlarıdır. Oluşan metin
belgesinin uzantısını html yapıp İnternet tarayıcınızla açarsanız
linkin oluştuğunu görebilirsiniz. Tabi resim ve html belgesinin aynı
dizinde olmalı.
Semi-Flatten: Filtre,
İndisli resimlerde saydam bölümlere geçişlerde alan rengi ile alan
kenarındaki renk arasında geçişi sağlamada oluşabilecek problemleri
çözmek için kullanılır. İndisli GIF formatı (0-255 alfa aralığında) tam
saydamlığı destekler fakat yarı saydamlığı desteklemez (1-254). Yarı
saydam bölgeleri ya tam saydam yapar ya da saydamsızlaştırır. Böylece
anti-alising uygulayıp web sayfanıza koyacağınız logonuzu bozmuş olur.
Filtreyi
uygulamadan önce Web sayfanızın arka plan rengini bilmek zorundasınız.
Araçlar penceresinde yer alan FB / BG (ön plan / arka plan) renk
ayarlarında BG rengini web sayfanızın arkaplan rengi ile aynı
yapmalısınız. Semi-flatten filtresi FG rengini alfa değerine bağlı
olarak logo renginizle birleştirecek ve anti-alising doğrulaması
yapacaktır. Bu arada ufak bir hatırlatma yapayım; filtrenin
uygulanabilmesi için resminizin alfa kanalının olması gerekir. Eğer yok
ise Katmanlar > Şeffaflık > Alfa Kanalı Ekle yolundan resminize alfa kanalı ekleyebilirsiniz.
Slice:
Gimp’in sadece Linux sürümlerinde olan güzel bir filtre. Gimp ile
hazırladığınız bir web şablonundan sizi hiç uğraştırmadan bir HTML
belgesi oluşturuyor. Resimlerinizi önce istediğiniz yerlerinden
dilimliyor sonra tablo kullanarak html belgesi olarak birleştiryor.
Filtreyi kullanmadan önce resminizin nerelerden dilimlenmesini
istiyorsanız oralara kılavuzlar eklemelisiniz.Bunun için takip
edeceğiniz yol şu şekildedir: Resim > Kılavuzlar > New Guide ile
resminize yeteri miktarda yatay (horizontal) ve düşey (vertical)
klavuzlar ekleyin. Klavyeden M tuşuna bastıktan sonra bu kılavuzları
fareyle resmin üstünde istediğiniz yere sürükleyebilirsiniz. Bu şekilde
yatay ve düşey kılavuzları resmin nasıl parçalanmasını istiyorsanız
öyle yerleştirin. Yerleştirme işlemi bittikten sonra Filtreler > Web > Slice yolunu takip edin. Açılan penceredeki seçenekleri inceleyelim :
• Path for HTML export : HTML belgenizin oluşturulacağı dizini belirliyorsunuz.
• Filename for Export: Oluşacak belgenin adını belirtiyorsunuz.
• Image Name Prefix: Resimlere ait oldukları tabloya ait bir ön isimlendirme.
• Image Format: GIF, JPEG, PNG dosya biçimlerinden birini seçiyorsunuz.
• Seperate Image Folder: Eğer
resimlerin HTML belgesinden ayrı bir dizin içinde olmasını istiyorsanız
“yes”, istemiyorsanız “no” ifadesini seçiyorsunuz.
• Folder for Images Export: Resimlerin toplanacağı dosyanın adını yazıyorsunuz.
• Space Between Table Elements: Oluşacak tablo hücreleri arasındaki boşluk miktarını belirtiyorsunuz.
• Javascript for Onmouseover and Clicked: Eğer “yes” ifadesini seçerseniz filtre HTML kodu gibi bir de javascript kodu (fare resmin üstüne geldiğinde ) ekler.
• Skip Animation for Table Caps: “no” ifadesini seçtiyseniz her bir tablo hücresine
şeklinde bir link ekler. “yes” ifadesi -ki öntanımlı değeri budur-
seçiliyse ve iki yatay iki de düşey kılavuz varsa, ilk ve son satır ve
sütunlara link eklemez. HTML belgesi oluştuktan sonra kwrite ile açıp
bu linkleri düzenleyebilir ya da silebilirsiniz.
Alıntıdır..